Classificatietaken
De afgelopen jaren is er veel onderzoek verricht naar het verbeteren van videodemonstraties door oogbewegingsregistratie toe te voegen. Verschillende studies hebben de positieve effecten ervan aangetoond bij classificatietaken. De extra informatie maakt dat de lerende de uitleg beter begrijpt, beter weet waar hij zijn aandacht op moet richten en de gedemonstreerde classificatietaak vervolgens beter uitvoert. Er was echter nog geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit bij video’s die probleemoplossende taken demonstreren.
Problemen oplossen
Halszka Jarodzka, onderzoeker van het Welten-instituut heeft samen met een team van Universiteit Utrecht een experiment gedaan met probleemoplossende taken. Leerlingen uit het voortgezet onderwijs kregen demonstratievideo’s te zien waarin werd gedemonstreerd hoe je geometrische problemen kon oplossen. Uit hun experiment bleek dat ook bij probleemoplossende taken de effectiviteit van de demonstratievideo’s toenam als de oogbewegingen van de expert zichtbaar werden gemaakt. De leerlingen die de video’s met oogbewegingen hadden gezien, presteerden beter als ze zelf zo’n taak moesten uitvoeren. Maar dat effect deed zich alleen voor als de leerlingen nog weinig voorkennis hadden.
Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Learning and Instruction: Tim van Marlen, Margot van Wermeskerken, Halszka Jarodzka, Tamara van Gog (2018). Effectiveness of eye movement modeling examples in problem solving: The role of verbal ambiguity and prior knowledge. In: Learning and Instruction Volume 58, December 2018, Pages 274-283.