Houd je jezelf voor de gek tijdens het leren?
Een groot deel van de tijd die we doorbrengen in het onderwijs gaat zitten in zelfstudie. Maar wat doen we eigenlijk als we thuis achter de boeken zitten? Veelgebruikte technieken zijn het opnieuw doorlezen van de stof, tekst markeren en het maken van samenvattingen. Maar hoe effectief zijn de leerstrategieën die we gebruiken eigenlijk? In deze presentatie maakt Gino Camp aan de hand van wetenschappelijk onderzoek duidelijk wat werkt en wat niet werkt als we thuis studeren.
Wat zijn de Wijze Lessen vanuit de cognitieve psychologie gezien?
Emeritus hoogleraar Paul Kirschner leidt de ‘Wijze Lessen’ draad van de conferentie in. Dat doet hij vanuit een cognitief psychologisch perspectief. Hoe onze hersenen werken (onze cognitieve architectuur) bepaalt hoe wij informatie verwerken en dus hoe wij leren. Kennis van onze cognitieve architectuur is even belangrijk voor de leerkracht als kennis van de werking van onze lichaam is voor de arts.
Toetseffecten in kleine en grote groepen
Het retrieval practice effect is de Engelse benaming voor een krachtig fenomeen uit de geheugenpsychologie. Het staat voor het doelbewust oefenen om informatie te herinneren. De toepassing ervan heeft een grote impact op het onthouden op lange termijn in vergelijking met andere technieken die de leerling minder inspanning kosten. OU-promovendus Tim Surma demonstreert in zijn workshop hoe we het fenomeen kunnen toepassen als instructiemethode voor zowel grote als kleine groepen leerlingen. Je wandelt buiten met een arsenaal aan methodieken die de volgende les al toegepast kunnen worden.
Kijk voor meer informatie en aanmelding op de site van ResearchED.