In dit nummer o.a.
- Een interview: Om jongeren de kennis en kunde mee te geven die ook in de toekomst bruikbaar is, zal het voortgezet onderwijs zich moeten aanpassen Paul Rosenmöller, VO-raad, en Suzanne von der Dunk, Randstad Onderwijs, hebben een duidelijk visie over hoe veranderingen in die sector in gang gezet kunnen worden.
- Over onderwijs: Steeds vaker geven docenten studenten de mogelijkheid elkaar feedback te geven. De vraag is of peerfeedback effectief is; levert het docenten tijdwinst op en komt het de onderwijskwaliteit ten goede?
- Over onderzoek: Het onderwijs voor reguliere studenten is aan vernieuwing toe omdat de traditionele benadering voor deze groep te beperkt is. Binnen Fontys heeft men daarom social labs ontwikkeld; leeromgevingen waarin het leerproces centraal staat.
- Het Praktisch artikel: Het ontwerpen en bijhouden van een samenhangend curriculum is van groot belang. Net zo belangrijk is het om deze samenhang duidelijk te maken naar docenten en studenten toe, zodat de leerlijn ook doorwerkt op lesniveau en studenten in staat worden gesteld tot een cumulatieve opbouw van kennis en vaardigheden te komen. In dit artikel worden de bevindingen beschreven van projecten op Universiteit Utrecht om leerlijnen in de opleidingsprogramma’s te verhelderen, aan te scherpen en beter zichtbaar te maken.
En verder
- De opinie van Rob Martens: Docenten voelen zich structureel overbelast en ondergewaardeerd. Dat heeft gevolgen voor onderwijs, onderzoek en innovatie. Volgens Martens laten jarenlange bezuinigingen, mismanagement, regeldruk en bureaucratie zich nu voelen.
- Daarnaast het onderwijs- en onderzoeksnieuws, de column van Ferry Haan en meer interessante artikelen.
OI online lezen
Het tijdschrift OnderwijsInnovatie is online te lezen via onze website.