De groep ontwikkelde een nieuw informatica curriculum, geschikt voor een brede doelgroep, met voldoende differentiatiemogelijkheden voor de vier examenprofielen. Het aantal verplichte eindtermen dat voor ieder profiel geldt blijft beperkt
Achtergrond
In 2012 werd vastgesteld dat de vakken informatiekunde en informatica slechts een marginale rol spelen in het havo en vwo. Op dit moment maakt slechts circa 5% van de havo/vwo leerlingen kennis met informatica en computationeel denken. Nederland kent geen jeugdopleidingen, zeer zeker niet als het om coding gaat.
Over Erik Barendsen
Erik Barendsen doceert en doet onderzoek aan twee universiteiten: de Open Universiteit en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aan de Open Universiteit houdt hij zich bezig met de vakdidactiek van informatica-onderwijs. In die hoedanigheid was hij voorzitter van de commissie die verantwoordelijk is voor de vernieuwing van het nieuwe eindexamenvak informatica.
Meer weten?
Luister dan ook naar deze Kennisnet-podcast in gesprek over computational thinking met Erik Barendsen.