Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_Badges_14667_head_large.jpg
Erik Barendsen en projectgroep levert nieuw curriculum informatica havo/vwo op
In september 2019 werd het uitgebreide, nieuwe curriculum voor het eindexamenvak informatica havo/vwo formeel ingevoerd. Een projectgroep onder voorzitterschap van hoogleraar Erik Barendsen, verbonden aan de faculteit Management, Science en Technology ontwikkelde het nieuwe curriculum.

De groep ontwikkelde een nieuw informatica curriculum, geschikt voor een brede doelgroep, met voldoende differentiatiemogelijkheden voor de vier examenprofielen. Het aantal verplichte eindtermen dat voor ieder profiel geldt blijft beperkt

Achtergrond

In 2012 werd vastgesteld dat de vakken informatiekunde en informatica slechts een marginale rol spelen in het havo en vwo. Op dit moment maakt slechts circa 5% van de havo/vwo leerlingen kennis met informatica en computationeel denken. Nederland kent geen jeugdopleidingen, zeer zeker niet als het om coding gaat.

Over Erik Barendsen

Erik Barendsen doceert en doet onderzoek aan twee universiteiten: de Open Universiteit en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aan de Open Universiteit houdt hij zich bezig met de vakdidactiek van informatica-onderwijs. In die hoedanigheid was hij voorzitter van de commissie die verantwoordelijk is voor de vernieuwing van het nieuwe eindexamenvak informatica.

Meer weten?

Luister dan ook naar deze podcast.