Wie is er bang voor computational thinking?
Computational thinking kan worden gezien als een probleemoplossend proces met behulp van elementen van de informatica, en dus als een vruchtbare manier om elk onderwerp te verbinden met de wereld van de ICT. Veel docenten zijn echter terughoudend om computational thinking te gebruiken. Ze zien het vaak als een voornamelijk technische vaardigheid waarbij gecompliceerde computerprogrammering betrokken is. Die terughoudendheid is niet nodig.
Voorbeelden en tools
Erik Barendsen geeft in zijn presentatie voorbeelden van computational thinking met behulp van gemakkelijk toegankelijke, kant-en-klare tools, zowel digitaal als niet-digitaal. Zo laat hij zien dat het introduceren van computational thinking in het onderwijs niet ingewikkeld hoeft te zijn.
Het minisymposium wordt georganiseerd door SLO en is gewijd aan modelleren en simuleren in het onderwijs. Het minisymposium is te volgen via een livestream. De livestream is bereikbaar op 28 oktober van 12.00 tot 15.00 uur. De presentatie van Erik Barendsen begint om 13.30 uur en duurt tot 14.00 uur.