Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Kijken door de ogen van student of leerkracht
Oogbewegingsregistratie maakt het mogelijk om een kritische studie te maken van hoe mensen informatie verwerken. Door deze techniek op onderwijs toe te passen kunnen we het leerproces op drie verschillende manieren bestuderen. We kunnen zien hoe een student een computerleeromgeving of een testomgeving bekijkt. Waar kijkt hij naar en welke informatie negeert hij? Je kunt dit onderzoeken per persoon, maar ook per klas. In de tweede plaats kunnen we bestuderen hoe ervaren leerkrachten kijken naar een klas vol studenten, hoe ze interpreteren wat er gebeurt en hoe ze deze informatie gebruiken om hun klas te managen. Deze inzichten kunnen ook helpen om nieuwe leerkrachten te ondersteunen. Ten derde kun je met oogbewegingsregistratie modellen maken van de oogbewegingen. Deze eye movement models zijn instructievideo’s waarin de leerkracht uitlegt hoe je een taak aanpakt en waarbij de student tijdens de uitleg ‘meekijkt’ door de ogen van de leerkracht en ziet waar hij naar kijkt. Zo helpt oogbewegingsregistratie om het leren direct te ondersteunen.

Snel realiteit

Deze drie scenario’s klinken misschien futuristisch, maar Halszka Jarodzka is ervan overtuigd dat ze snel realiteit zullen worden. Het afgelopen jaar hebben drie grote bedrijven (Google, Apple en Facebook) allemaal bedrijven opgekocht die werken aan eye-tracking. Als we deze technologieën in de toekomst gaan gebruiken in de klas, dan wordt het ook mogelijk dat wij als onderzoekers of als leerkrachten door de ogen van de student gaan kijken. Waar kijken zij naar? En waar willen wij dat ze naar kijken? Zien ze, zoals wij willen en hopen, een inspirerende omgeving met gemotiveerde mensen van wie ze graag leren? 

Wil je meer weten? Bekijk dan deze YouTube video over dit type research: