Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_EyeTracking_15002_head_large.jpg
Leren
Kijken met het oog van de meester
Ervaren leerkrachten zien alles, toch? Maar hoe kijkt zo’n ervaren leerkracht dan naar zijn klas? Wat ziet hij en waarom vindt hij juist dat belangrijk? Wat kun je daar als beginnend leerkracht van leren? Dat zijn de vragen waar de Open Universiteit in samenwerking met Fontys Lerarenopleiding onderzoek naar doet. De onderzoekers gebruiken daarvoor een eyetracking bril.

Het oog van de meester

Een eyetracking bril registreert de oogbewegingen van de drager, zijn zichtsveld en neemt de spraak op. Als de leraar de bril draagt tijdens het lesgeven kijk je dus als het ware mee met het oog van de meester. Sharisse van Driel is een van de onderzoekers die werkt met zo’n bril. Leerkrachten geven les terwijl ze de bril dragen. Op momenten dat de leerkracht denkt 'dit is een belangrijk moment, dit is opvallend, hier moet ik een lastige keuze maken, etc.' tilt hij even zijn hand op naar de bril. Achteraf kijkt Sharisse met de leerkracht terug naar die situatie en ze bespreken wat er op dat moment gebeurde en hoe de leerkracht de situatie interpreteerde. Van Driel doet dit onderzoek bij zowel beginnende als ervaren leerkrachten. Doel van het onderzoek is inzicht krijgen in expertiseverschillen, maar ook input verzamelen voor de scholing en training voor beginnende leraren.

Bekijk ook de video over het onderzoek.

Ook interessant

Charlotte Wolff deed eerder al een gelijkaardig onderzoek. Ze liet leerkrachten video-opnamen van klassensituaties bekijken. Ze analyseerde hun reacties, gedachten en oogbewegingen. Daaruit blijkt dat beginnende leerkrachten bij het kijken naar de klassensituatie vooral bezig zijn met disciplinehandhaving en gedragsnormen. Ervaren leerkrachten letten er vooral op letten dat leerlingen kunnen leren. Ze zien het foute gedrag ook, maar ze vinden het pas belangrijk als het negatieve gevolgen heeft voor het leren van de leerlingen. Ervaren leerkrachten laten zich ook minder afleiden.