Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_EducatieveAgendaLimburg_head_large.jpg
Leren
Kwaliteit leraren speerpunt Educatieve Agenda Limburg
Het opleiden van voldoende kwalitatief goede leraren en de professionalisering van zittende leraren vormen een van de vier speerpunten van de tweede fase van de Educatieve Agenda Limburg (EAL), een project om het onderwijs in Limburg te verbeteren. Bij dit speerpunt is de Open Universiteit nauw betrokken: Arnoud Evers en Migchiel van Diggelen van het Welten-instituut als coördinatoren van het speerpunt professionalisering leraren en rector magnificus Theo Bastiaens die zitting heeft in de stuurgroep.

Professionalisering leraren

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De toenemende vraag naar bredere inzetbaarheid en de onderwijsvernieuwingen vragen andere vaardigheden van leraren, een meer reflecterende en onderzoekende houding ten opzichte van de praktijk. De Educatieve Agenda Limburg, speerpunt professionalisering, onderzoekt welke training en begeleiding leraren nodig hebben en hoe leraren beter inzicht kunnen krijgen in de ontwikkeling van leerlingen, en hoe ICT daarbij kan helpen. Daarbij komt de jarenlange expertise van het Welten-instituut goed van pas.

Versterking hele onderwijsketen

Dit EAL is een initiatief van Kennis-As Limburg, een tienjarig strategisch programma van de provincie Limburg en instellingen voor hoger onderwijs, waaronder de Open Universiteit.

De EAL richt zich op versterking van de hele onderwijsketen van peutervoorziening tot universiteit, en de toeleiding naar de arbeidsmarkt op alle niveaus. Aan de EAL doen behalve de instellingen voor hoger onderwijs ook instelling voor middelbaar beroepsonderwijs en schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs mee.

Eerste fase afgerond

De eerste fase van de EAL is afgelopen jaar afgerond. Deze heeft drie belangrijke resultaten opgeleverd: allereerst versterkte samenwerking dwars door verschillende lagen en organisaties binnen het onderwijs, vervolgens innovatieve projecten voor werving, behoud en professionalisering van leraren en tot slot doorontwikkeling van de OnderwijsMonitor Limburg waarin belangrijke gegevens worden bijeengebracht over leerlingen.

Doorgaande ontwikkellijnen

Inmiddels is de tweede fase van start gegaan, die loopt tot en met augustus 2022. Het centrale thema is versterking en verbinding in de doorgaande ontwikkellijn. Doorgaande ontwikkellijnen zijn onder andere van belang voor ontwikkeling en behoud van talent voor Limburg en een toekomstbestendige beroepsbevolking. Het eerste speerpunt is het bevorderen van een zo vloeiend mogelijke overgang van peuteronderwijs via primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. Ook een goede aansluiting van voortgezet onderwijs naar vervolgonderwijs (mbo, hoger onderwijs of via mbo naar hoger onderwijs) is een speerpunt. Het derde speerpunt is een zo soepel mogelijke overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt. Het vierde speerpunt is professionalisering van leerkrachten, en daar heeft de Open Universiteit een belangrijke inbreng.