Literatuuronderzoek
Op basis van de literatuur zijn allereerst factoren op schoolniveau bepaald die mogelijk bewerkstelligen dat er een vruchtbare bodem ontstaat voor werken in vernieuwingsscholen. Dit leidde tot de identificatie van zes beïnvloedende factoren: transformationeel leiderschap met een inspirerende en uitdagende visie, een open en positief leerklimaat, motivatie met de kerndimensies van autonomie, kunnen werken aan je eigen competenties en gevoelens van verbondenheid, gespreid leiderschap met inbreng van ieders expertise, betrokkenheid van ouders en een flexibele fysieke leeromgeving. Wat opvalt is dat het grotendeels factoren zijn die nauw gerelateerd zijn aan de schoolleider.
Interviews
Het tweede (kwalitatieve) deel van het onderzoek richtte zich op de leraren van de drie scholen, waarbij met interviews in kaart is gebracht welke bekwaamheden van leraren van belang worden geacht voor het functioneren binnen zo’n vernieuwingsschool. Bekwaamheden is daarbij een verzamelnaam voor vaardigheden (samenwerken, leerlingen ondersteunen, bijscholen), kennis (bijvoorbeeld kennis van verschillende typen problemen bij leerlingen), attitudes (positieve benadering van leerlingen, openheid naar collega’s) en overtuigingen (noodzaak inzien van maatwerk voor de leerlingen).
Vragenlijstonderzoek
Het derde (kwantitatieve) deel van het onderzoek had de vorm van een vragenlijstonderzoek onder de leraren. De zes schoolfactoren en zestien leraarsbekwaamheden zijn geoperationaliseerd. Voor een deel kon geput worden uit al bestaande tools, voor een groter deel werden nieuwe instrumenten ontwikkeld op basis van de literatuur. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen welke combinatie van schoolfactoren en leraarsbekwaamheden lijkt te werken voor vernieuwingsscholen.
Trendsconferentie
De Trendsconferentie is bedoeld voor studenten en andere belangstellenden in het veld van onderwijsonderzoek. Verschillende wetenschappers geven presentaties over relevante thema’s op dit gebied.