Learning analytics dashboard
Een typische manier om learning analytics aan te bieden aan de lerenden is via een dashboard. Daarop krijgen ze cijfers te zien over zichzelf, hun leeractiviteiten en de leeractiviteiten van hun mede-lerenden (peers). Maar hoe ontwerp en evalueer je zo’n dashboard? Ioana Jivet, Maren Scheffel, Marcus Specht en Hendrik Drachsler, onderzoekers van het Welten-instituut onderzochten in hoeverre de theorieën en modellen van de onderwijswetenschappen gebruikt zijn bij het ontwikkelen van dit soort dashboards. Ze stelden vast dat dat maar heel beperkt is gebeurd. Verder zien ze dat lerenden het vergelijken met andere lerenden (peers) lang niet altijd positief beoordelen. Op basis van hun onderzoek formuleren de auteurs een set van aanbevelingen voor het ontwerp en de evaluatie van learning analytics dashboards voor lerenden.
Meer informatie
Ioana Jivet, Maren Scheffel, Marcus Specht, and Hendrik Drachsler. 2018. License to evaluate: Preparing learning analytics dashboards for educational practice. In Proceedings of International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Sydney, NSW, Australia, March 7–9, 2018 (LAK ’18), 10 pages. Voor meer informatie over de LAK conferentie kunt u terecht op de conferentiesite.