Beste dissertatie
Charlotte Wolff deed promotieonderzoek naar klassenmanagement: ze onderzocht hoe beginnende en ervaren leerkrachten de klas waarnemen en interpreteren. Dit deed ze door de twee groepen video's te tonen van probleemsituaties in de klas en hun reacties, gedachten en oogbewegingen te analyseren. De VOR en VFO, de Nederlandse en Vlaamse vereniging voor onderwijsonderzoekers, oordeelden dat haar dissertatie het beste proefschrift was van 2016. Lees meer over het onderzoek.
Beste artikel
Het winnende artikel van Kelly Meusen-Beekman, Els Boshuizen en Desirée Joosten-ten Brinke was gewijd aan de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Door kinderen in groep 8 te leren hoe ze zélf hun leren kunnen sturen, zijn ze beter voorbereid op die overstap. Kelly Meusen-Beekman, zelf jarenlang onderwijzeres in de bovenbouw van het basisonderwijs, zette een programma op om bij leerlingen van groep 8 deze zelfregulatievaardigheid te stimuleren. Dat is de vaardigheid om eigen werk te beoordelen, verbeterpunten te signaleren en daaraan te werken. In groep 8 trainde ze de leerlingen in zelfregulatie en vervolgens volgde ze de leerlingen in hun eerste jaar op het voorgezet onderwijs. Lees meer over het onderzoek.
Lees het prijswinnende artikel op de website van Pedagogische Studiën.
Onderwijs Research Dagen
De Onderwijs Research Dagen worden georganiseerd door de VOR en VFO, de Nederlandse en Vlaamse vereniging voor onderwijsonderzoekers, en richten zich op iedereen in het brede onderwijsveld die via kwaliteitsvol en innovatief onderwijs/onderzoek een impact wil realiseren.
Meer over het Welten-instituut.
Meer nieuws van het Welten-instituut - selecteer Onderwijswetenschappen