Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Open Universiteit start met 'perroncolleges'
Per november 2018 kunnen Nederlandse treinreizigers kennismaken met het onderzoek van de Open Universiteit terwijl ze op de trein staan te wachten. De Open Universiteit start dan namelijk met zogenaamde “perroncolleges” op de grote Nederlandse stations. Zeven weken lang worden er op digitale schermen op de stations video-animaties vertoond omtrent bepaalde wetenschappelijke onderwerpen.

Marco Koolen, manager Markt- en studentcommunicatie bij de Open Universiteit, licht de campagne toe: 'We hebben een hoogwaardig onderwijsaanbod voor wie niet kan of wil studeren aan een andere Nederlandse universiteit. Voor het bacheloronderwijs heb je geen vooropleidingseisen en ons onderwijs is ingericht op studeren in deeltijd. Ons onderwijsmodel staat daarbij voor persoonlijk en activerend online onderwijs, met veel flexibiliteit voor de student. Je kunt studeren naast je werk of andere bezigheden, vanaf elke plek. Dat we het goed doen, blijkt wel uit de waardering die onze bachelors en masters krijgen van experts en studenten, bijvoorbeeld in de jaarlijkse nationale studentenenquête.’

Campagne

Met de perroncollege-campagne, die is opgezet in samenwerking met Exterion (de exploitant van de digitale schermen op de perrons), wil de Open Universiteit  haar naamsbekendheid  vergroten. Koolen: ‘In de campagne staat het delen van kennis centraal. We doen hier bij de Open Universiteit veel onderzoek en dat willen we graag zichtbaar maken op een groot podium. De campagne maakt dan ook deel uit van onze huidige marketingstrategie. De campagne wordt verder aangejaagd via zowel paid als organic online kanalen, op Facebook, Instagram, Linkedin en Google Ads. Daarnaast zetten we “Display Advertising” in op een relevante reis-app en rondom de verschillende locaties d.m.v. “geo-targeting”.’

Perroncolleges

‘In de perroncolleges stellen we prikkelende vragen rondom interessante, actuele onderwerpen’, vertelt Koolen. ‘De onderwerpen variëren van veilige wifi-netwerken en transpirerende bossen tot de rechten die slimme robots eventueel moeten krijgen en het effect van opstanden in de geschiedenis. Daarmee bestrijken we ons complete pakket aan wetenschapsgebieden. De perroncolleges krijgen een vervolg op de website van de Open Universiteit, waar we verdiepende content delen met de bezoeker. Ook verwijzen we hen daarbij naar de relevante opleidingen die aansluiten op het thema en die we als Open Universiteit aanbieden.’ 

Bekijk alle perroncolleges.

Aftrap

De aftrap van de campagne vond plaats op maandag 5 november 2018. Op woensdagmiddag 7 november verzorgde Gjalt-Jorn Peters, verbonden als universitair docent aan de faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, op Amsterdam CS een live mini-perroncollege rondom het thema “Drugsgebruik: gezondheid, preventie en gedragsverandering”. Koolen: ‘Daarna startte de eigenlijke videocampagne op diverse grote stations in Nederland. De hele campagne duurt zeven weken.’