null Presentatie: Samenwerking tussen lerarenopleidingen, werkveld en wetenschap

Startbijeenkomst_InlRecht_12562_head_large.jpg

Presentatie: Samenwerking tussen lerarenopleidingen, werkveld en wetenschap

Opleiden, leren en professionaliseren vindt tegenwoordig steeds vaker plaats binnen netwerken. Lerarenopleidingen, werkveld en wetenschap werken samen in twee vormen van leernetwerken: een academische werkplaats en een onderwijsonderzoekswerkplaats. Emmy Vrieling-Teunter (Open Universiteit) en Anouke Bakx (Fontys/Radboud Universiteit) vertellen er meer over tijdens hun keynote op het VELON congres in Zwolle.

Samen opleiden, onderzoeken en professionaliseren in leernetwerken

Samenwerking tussen lerarenopleiding, werkveld en wetenschap in leernetwerken wordt steeds belangrijker. Het congres VELON 2023 is dan ook helemaal gewijd aan het opleiden in netwerken. Anouke Bakx (Fontys/Radboud Universiteit) en Emmy Vrieling-Teunter (Open Universiteit) verzorgen er een keynote getiteld: Samen opleiden, onderzoeken en professionaliseren in leernetwerken.

Twee vormen van leernetwerken

Daarin presenteren ze twee vormen van leernetwerken: een academische werkplaats en een onderwijsonderzoekswerkplaats. In beide leernetwerken wordt met verschillende partijen samengewerkt aan de drie O's: Onderwijs, Opleiding en Onderzoek. Bakx en Vrieling-Teunter gaan in op de achtergrond, de ontwerpprincipes, de succesfactoren en de valkuilen van leernetwerken in het algemeen en van deze twee in het bijzonder.

Een academische werkplaats onderwijs

Emmy Vrieling-Teunter vertelt in de keynote over de samenwerking van de Open Universiteit met Iselinge Hogeschool en tachtig basisscholen uit Achterhoek en Liemers in de Academische werkplaats Onderwijs. Deze samenwerking dateert van 2016. De Academische Werkplaats gaat op zoek naar antwoorden op vragen waar docenten in het basisonderwijs tegenaan lopen. Doel is enerzijds de kloof tussen wetenschap en praktijk verkleinen, anderzijds leraren en leraren-in-opleiding leren om praktijkonderzoek te doen.

Een onderwijsonderzoekswerkplaats

Anouke Bakx deelt de ervaringen van Fontys/Radboud met de onderwijsonderzoekswerkplaatsen POINT (eveneens gestart in 2016). POINT staat voor Passend Onderwijs Ieder Nieuw Talent. In deze werkplaatsen werken leraren, pabodocenten, studenten en wetenschappers samen aan onderzoek, om het onderwijs aan (hoogbegaafde leerlingen) nog verder te kunnen verbeteren. Inmiddels zijn er drie POINT-werkplaatsen en groeit het aantal nog steeds.

Traditie van samenwerken in netwerken

De Open Universiteit heeft een traditie van samenwerken in netwerken lerarenopleidingen en werkveld in leernetwerken. Naast de samenwerking in de Academische werkplaats Onderwijs (sinds 2016), is de Open Universiteit sinds 2018 ook betrokken bij Ixperium, een voorbeeld van een onderwijsonderzoekswerkplaats. Deze samenwerking met Hogeschool Arnhem Nijmegen en negen schoolbesturen uit het basisonderwijs als Ixperium startte met steun van NRO in 2018, maar het was de voortzetting van een al langer lopende samenwerking. Specifiek aandachtspunt van deze onderwijsonderzoekwerkplaats is 'gepersonaliseerd leren met behulp van ICT'.

Meer informatie en aanmelden

Velon is de vereniging van lerarenopleiders. Het congres vindt plaats in Zwolle op 13 en 14 maart 2023. Kijk voor het volledige programma op de conferentiesite.