Promotie: Van data naar ontwerp: Nieuwe aanpak maakt onderwijs persoonlijker en effectiever
Leerbehoeften van studenten
Hoe kan learning analytics de toekomst van het onderwijs vormgeven? Met learning analytics wordt bedoeld: het verzamelen en analyseren van data over leerprocessen, waarmee het onderwijs beter kan worden afgestemd op de leerbehoeften van de gebruiker: studenten. 'We hebben te maken met steeds diversere studentgroepen, elk met hun eigen leerstijl en -behoeften', legt Schmitz uit. Traditionele onderwijsmethoden schieten tekort om deze verschillen goed aan te pakken. Zijn dissertatie laat zien hoe je data kunt inzetten om het ontwerp en de inzet van lesmateriaal al tijdens het onderwijsproces aan te passen.
Fellowship als kompas
Een van de kernideeën in Schmitz' onderzoek is het gebruik van een ontwerptool op lesniveau waarin vanuit gevarieerde perspectieven (het Fellowship) een - met learning analytics ondersteunde - les gemaakt wordt. Daarbij zijn er vanuit verschillende perspectieven dashboards in prototype ontwikkeld. Hiermee kunnen docenten en studenten direct de voortgang monitoren en bijsturen waar nodig. De dashboards maken inzichtelijk welke lesactiviteiten effectief zijn en welke minder. Het biedt mogelijkheden voor docenten en studenten om hun aanpak gedurende een module te verbeteren. Door de integratie van dit soort datagestuurde feedback wordt de leerbeleving verbeterd, met als resultaat hogere studenttevredenheid en betere leerresultaten.
Uitdagingen en kansen
Toch zijn er ook uitdagingen. Het ontwikkelen van een systeem dat zowel gebruiksvriendelijk is als wetenschappelijk onderbouwd, vraagt om nauwe samenwerking tussen onderwijskundigen, data-analisten en techneuten. Daarnaast benadrukt Schmitz dat ethische en privacyoverwegingen essentieel zijn. Studenten moeten controle houden over hun data en docenten moeten bewust omgaan met de inzichten die zij hieruit krijgen.
Gepersonaliseerde leeromgeving
Het proefschrift van Schmitz biedt niet alleen handvatten voor het hoger onderwijs, maar heeft ook toepassingsmogelijkheden voor andere onderwijssectoren. Zijn werk inspireert tot een toekomst waarin leren geen eenrichtingsverkeer meer is, maar een gepersonaliseerde en dynamische ervaring. Schmitz: 'Het gaat erom dat het onderwijs aansluit bij de persoonlijke leerdoelen en manier van leren van studenten. Data kan daarbij een krachtig hulpmiddel zijn, zolang we de menselijke factor centraal blijven stellen.'
Promotie Marcel Schmitz
Marcel Schmitz (Roermond, 1978) is docent-onderzoeker bij het lectoraat Data Intelligence en de opleiding Applied Data Science & Artificial Intelligence bij Zuyd Hogeschool. Op vrijdag 29 november om 16.00 uur verdedigt hij zijn proefschrift met de titel 'Towards learning analytics-supported learning design' bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen. Promotor is prof. dr. Hendrik Drachsler (Open Universiteit). Copromotoren zijn prof. dr. Maren Scheffel (Open Universiteit) en dr. Roger Bemelmans (Zuyd Hogeschool).
De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.