Leerlingen in beeld krijgen
Lesgeven is meer dan lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden. Leerlingen en hun voortgang in beeld krijgen is geen administratieve klus. Het vraagt om gericht informatie verzamelen, duiden, en vervolgens zo handelen dat het leerlingen verder helpt. Het vraagt ook om inzicht in (concepten over) toetsing en de plek daarvan in onderwijs. Leraren vinden dat soms moeilijk. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders om observaties, data en toetsen gericht in te zetten en daarmee het leerproces en de kansen van alle leerlingen te bevorderen.
Het dagelijks handelen van leraren ondersteunen
Onderzoekers Judith Gulikers, Desirée Joosten-ten Brinke en Kim Schildkamp selecteerden 20 (inter)nationale kernpublicaties over het thema toetsen en beoordelen. Onderwijsjournalist Bea Ros van Didactief beschrijft deze onderzoekspublicaties in toegankelijke taal voor leraren in het basisonderwijs. Daarbij ligt de focus op inzichten die het dagelijks handelen van leraren kunnen ondersteunen. Aan bod komen onder meer verschillende vormen van observeren en toetsen (formatief, summatief, portfolio’s, rubrics, peerfeedback). Daarnaast tonen vijftien basisscholen hoe zij de theorie vertalen naar de praktijk van het klaslokaal. Praktische tips en verder lezen-tips met handige qr-codes maken het boek compleet.
Binnenkort ook gratis downloadbaar
De kennisbundel heeft als titel meegekregen: 'Ken je leerling: praktische inzichten uit onderzoek over toetsen en beoordelen PO'. De gedrukte versie kan besteld worden bij Ten Brink uitgevers. Dankzij steun van de PO-Raad, po-schoolbesturen, HAN en Lerarencollectief komt er ook een gratis te downloaden versie. Die wordt beschikbaar gesteld op de ResearchED op 18 juni 2022.
Eerder verscheen in deze reeks al 'Op de schouders van reuzen', samengesteld door onder andere hoogleraar Paul Kirschner (Open Universiteit). Dit boek is inmiddels meer dan 60.000 keer gedownload!