null SELFLEX: Hoe ondersteun je zelfregulatie in flexibel onderwijs?

OW_SELFLEX_Zelfregulerend_Leren_12758_head_large.jpg

SELFLEX: Hoe ondersteun je zelfregulatie in flexibel onderwijs?

Hoe kunnen we zelfregulerend leren ondersteunen in flexibel onderwijs? Het consortium SELFLEX gaat daar onderzoek naar doen en heeft een website ingericht om de inzichten hierover te delen. De Open Universiteit is een van de consortiumpartners.

Waarom is zelfregulatie zo belangrijk?

Flexibiliteit is een belangrijk kenmerk van het hoger onderwijs: studenten bepalen grotendeels zelf waar, wanneer en hoe ze leren. Daarnaast mogen studenten steeds meer zelf bepalen wát ze leren: universiteiten en hogescholen zetten in op meer keuzevrijheid, individuele leerpaden en adaptieve toetsing binnen cursussen en curricula. Deze toegenomen flexibiliteit doet een beroep zelfregulatievaardigheden van studenten. Maar in de praktijk zijn studenten nog niet zo heel vaardig op het gebied van zelfregulatie en kunnen ze wel wat ondersteuning gebruiken. Om studentsucces in flexibel onderwijs te waarborgen, is praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van zelfregulerend leren noodzakelijk.

Waar komt SELFLEX vandaan?

Het consortium 'SELFLEX: Towards Evidence-informed Support for Self-regulation of Flexible Learning' wordt gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in het kader van het programma 'Grote vragen in het hoger onderwijs'. Het initiatief tot het consortium komt van onderzoekers van de Universiteit Maastricht en Erasmus Universiteit Rotterdam/Avans Hogeschool. Het consortium bestaat verder uit onderzoekers van de Radboud University, University of Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Open Universiteit, Inholland University of Applied Sciences, en Hanzehogeschool Groningen/Hanze University of Applied Sciences Groningen.

Wat gaat er onderzocht worden?

Het onderzoek binnen het consortium richt zich op de vraag hoe je kenmerken van de student, het onderwijsontwerp (inclusief toetsing), en medestudenten en docenten kunt inzetten om beter te leren omgaan met flexibiliteit in het onderwijs en om zelfregulatievaardigheden verder te ontwikkelen. De onderzoekers bestuderen hoe je studenten optimaal kunt ondersteunen bij flexibel leren binnen het flexibele hoger onderwijs, hoe je als leerkracht of begeleider je ze daar optimaal bij kunt ondersteunen en hoe je bij dit alles de autonomie en de motivatie van de student kunt bewaken. De focus van de Open Universiteit in dit project is gericht op de rol van autonomie en motivatie bij zelfregulerend leren in flexibel (hoger) onderwijs. Een uitgebreidere beschrijving vind je op de projectwebsite van SELFLEX.