Whitepaper met tips en tricks over Zelfregulerend leren
Hoe? Wie doet wat wanneer?
Studenten in het hoger onderwijs ondersteunen bij zelfregulerend leren: hoe doe je dat? Wie doet wat wanneer? En wat vraagt het van de docent om studenten hierbij te helpen (zonder de regie volledig over te nemen)? De 'Whitepaper Zelfregulerend leren' bevat verwijzingen naar (wetenschappelijke) literatuur, praktische tips en tools en momentjes van reflectie. Doel is docenten in het hoger onderwijs te helpen om een (klein) stapje verder te komen met dit thema in hun onderwijspraktijk. 'Wie weet zet het je aan tot experimenteren, proberen, leren en/of reflecteren (DO IT!). Of helpt het bij bewustwording, bij te weten komen wat je niet wist, of bij het versterken van je eigen zelfregulerend leren…', aldus de auteurs.
Gratis te downloaden
De 'Whitepaper Zelfregulerend leren' is geschreven door een auteursteam van het SELFLEX -consortium. Dit consortium doet praktijkgericht onderzoek met als doel richtlijnen en ondersteuning bieden voor de onderwijspraktijk. De whitepaper kan (gratis) worden gedownload via de Noordhoff-kennisbank.
Minisymposium Zelfregulerend leren in het hoger onderwijs
Op donderdag 27 juni 2024 organiseert de faculteit Onderwijswetenschappen een minisymposium met als onderwerp 'Self-regulated learning in higher education'. Vier sprekers belichten het onderwerp Self-regulated learning (SRL), elk vanuit een ander perspectief.
Lees meer over het mini-symposium.