Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_LELLE_12979_head_large.jpg
Leren
Symposium over online en op afstand samenwerkend leren
Bij samenwerkend leren is het de bedoeling dat studenten in groepjes hun eigen en elkaars leren maximaliseren door sociale interactie. Dat gaat niet vanzelf: er zijn didactische ingrepen nodig. Extra complicatie bij de Open Universiteit is dat het samenwerken op afstand en online moet gebeuren. Hoe organiseer je dat? En wat is de impact van het inzetten van technologieën als e-mail, discussiegroepen, etc. op de samenwerking en op de groepsdynamica? Dat zijn de centrale vragen van het symposium Online samenwerkend leren en social presence dat plaatsvindt op 31 januari 2020 bij de Open Universiteit in Heerlen.

Programma

  • 13.30 uur - Ontvangst en inloop
  • 14.00 uur - dr. Inge Molenaar: Sociaal gedeelde regulatie tijdens taakgericht lezen
    In de workshop wordt een nieuwe app voor sociaal gedeelde regulatie toegepast. Deelnemers gaan in groepjes van vier een taakgericht lezen taak uitvoeren, waarbij de app middels een macro script de sociale regulatie ondersteunt. Daarna wordt de theoretische onderbouwing van de app besproken, gevolgd door een discussie over verschillende vormen van het macroscript en de effecten op samenwerking en regulatie.
  • 14.40 uur - Posterpresentaties
    Door onderzoekers en PhD-studenten van de faculteit Onderwijswetenschappen
  • 15.00 uur - Joshua Weidlich, MA: Recent findings in social presence research
    In the workshop (in English) recent research of Weidlich will be presented as part of his PhD project. Topics are designing sociable online learning environments, the relevance of ambient awareness in online learning environments, and whether personality traits affect perceptions of social presence. Discussion is central in this workshop
  • 15.30 uur - Afronding
  • 16.00 uur - Oratie prof. dr. ir. Karel Kreijns: Online samenwerkend leren en social presence

 

Bijwonen?

Bijwonen? Meld je dan aan voor symposium en/of oratie vóór 24 januari a.s. via www.ou.nl/uitnodiging.

Oratie en symposium vinden plaats bij de Open Universiteit in Heerlen, gebouw Pretoria.