Aanbevelingen voor microcredentials in het hoger onderwijs
Wat is een microcredential?
Het MCE project richt zich op de verdere specificering (conceptualization) van wat microcredentials zijn en op de invoering ervan in het hoger onderwijs. Een microcredential is een afgebakende leereenheid met een zelfstandige waarde. Een reeks microcredentials kan resulteren in een programma of een volledige opleiding. De microcredentials hoeven daarbij niet allemaal bij dezelfde instelling te zijn verkregen.
Uitkomsten onderzoek
Uit een literatuurstudie van 48 recente artikelen bleek dat de voornaamste reden om een microcredential te volgen professionele groei, inzetbaarheid en nieuwsgierigheid was. In een vervolgonderzoek werden studenten uit negen Europese landen ondervraagd. Daarbij werden diverse leerbehoeften ontdekt en uiteenlopende voorkeuren voor leervormen, duur, certificeringstypes en bereidheid om te betalen. Deze inzichten helpen universiteiten om microcredentials aan te passen aan veranderende leerbehoeften.
Aanbevelingen
In de derde fase van het project werden de bevindingen uit literatuur, focusgroepen en enquêtes bij elkaar gebracht en werden workshops georganiseerd met autoriteiten in het hoger onderwijs. Dat leidde tot aanbevelingen voor het optimaliseren van ontwerp en implementatie van microcredentials.
Drie rapporten
Het project deelt zijn bevindingen in drie rapporten:
- Meta-research on the learner perspective on micro-credential formats and learning services for continuing education and professional development
- Learner preferences and expectations regarding micro-credential programmes
- Recommendations by the MCE high-level expert group on micro-credentials and programmes qualifications and the learner perspective
De opgeleverde rapporten zijn te vinden op de MCE-projectsite.
Contact
Heb je vragen, suggesties of wil je graag bijdragen aan MCE dan kun je contact opnemen met Tom Melai.