null Aanbevelingen voor microcredentials in het hoger onderwijs

OW_Microcredentials_HogerOnderwijs_19850_head_large.jpg

Aanbevelingen voor microcredentials in het hoger onderwijs

De Open Universiteit is een van de partners in het Europese project Modular Continuing Higher Education by Microcredentials (MCE), een project dat zich buigt over microcredentials in het hoger onderwijs. Het project dat in 2022 is gestart heeft inmiddels drie rapporten gepubliceerd.

Wat is een microcredential?

Het MCE project richt zich op de verdere specificering (conceptualization) van wat microcredentials zijn en op de invoering ervan in het hoger onderwijs. Een microcredential is een afgebakende leereenheid met een zelfstandige waarde. Een reeks microcredentials kan resulteren in een programma of een volledige opleiding. De microcredentials hoeven daarbij niet allemaal bij dezelfde instelling te zijn verkregen.

Uitkomsten onderzoek

Uit een literatuurstudie van 48 recente artikelen bleek dat de voornaamste reden om een microcredential te volgen professionele groei, inzetbaarheid en nieuwsgierigheid was. In een vervolgonderzoek werden studenten uit negen Europese landen ondervraagd. Daarbij werden diverse leerbehoeften ontdekt en uiteenlopende voorkeuren voor leervormen, duur, certificeringstypes en bereidheid om te betalen. Deze inzichten helpen universiteiten om microcredentials aan te passen aan veranderende leerbehoeften.

Aanbevelingen

In de derde fase van het project werden de bevindingen uit literatuur, focusgroepen en enquêtes bij elkaar gebracht en werden workshops georganiseerd met autoriteiten in het hoger onderwijs. Dat leidde tot aanbevelingen voor het optimaliseren van ontwerp en implementatie van microcredentials.

Drie rapporten

Het project deelt zijn bevindingen in drie rapporten:

De opgeleverde rapporten zijn te vinden op de MCE-projectsite.

Contact

Heb je vragen, suggesties of wil je graag bijdragen aan MCE dan kun je contact opnemen met Tom Melai.