Twee groepen in één keer bedienen
In een hybride onderwijssituatie moet een docent in één keer zowel de studenten die fysiek aanwezig zijn als de studenten achter het beeldscherm bedienen. Om dergelijk onderwijs te ontwerpen en te geven hebben docenten andere, nieuwe competenties nodig. Maar voor studenten betekent het ook aanpassen: participeren aan hybride onderwijs en hybride samenwerken vraagt andere vaardigheden.
Richtlijnen voor internationaal samenwerkend hybride leren
Het project Hyb-IT-up inventariseert welke competenties en vaardigheden er nodig zijn voor hybride onderwijs en hoe je dat meet. Voor docenten komt er een handboek over het ontwerpen van effectief, efficiënt en aangenaam hybride onderwijs. Voor studenten ontwikkelt het project een handboek hoe je productief deelnemen aan hybride leersituaties. De instrumenten en richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Tot slot worden twee hybride microcursussen ontworpen, uitgetest en gepubliceerd. Zowel de handboeken als de microcursussen (waarmee je microcredentials kunt behalen) worden aan iedereen vrij beschikbaar gesteld (open source).
Europese samenwerking
Hyb-IT-up staat voor: Upgrading higher education teachers'and students' hybrid learning competences. Het project Hyb-IT-up is een project van de Universiteit van Oulu (Finland) en wordt gefinancierd door de Europese Gemeenschap (Erasmus+). De Open Universiteit is een van de partners. Andere partners zijn de universiteiten van Saarland (Duitsland), Tartu (Estland) en Aveiro (Portugal). Het project heeft een looptijd van drie jaar.
Contactpersoon: Karel Kreijns