null Artikel Welten-onderzoekers genomineerd als beste artikel van 2016

OW_WeltenGenomineerd_head_large.jpg
Leren
Artikel Welten-onderzoekers genomineerd als beste artikel van 2016
Een artikel van drie onderzoekers van het Welten-instituut is genomineerd als het beste artikel in Pedagogische Studiën van 2016. Dat hebben de redactie en de jury van de Pedagogische Studiën prijs 2016 bekendgemaakt. De auteurs van het artikel, Kelly Meusen-Beekman, Els Boshuizen en Desirée Joosten-ten Brinke, onderzochten hoe een vaardigheid die leerlingen in het basisonderwijs hadden aangeleerd zich ontwikkelde in het eerste jaar van het vervolgonderwijs. Titel van het genomineerde artikel is 'De retentie van zelfregulatie, motivatie en self-efficacy in het voortgezet onderwijs na formatief toetsen in het basisonderwijs'.

Het eigen leren sturen

De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is een van de grootste veranderingen in een schoolloopbaan. Door kinderen in groep 8 te leren hoe ze zélf hun leren kunnen sturen, zijn ze beter voorbereid op die overstap. Kelly Meusen-Beekman, zelf jarenlang onderwijzeres in de bovenbouw van het basisonderwijs, zette een programma op om bij leerlingen van groep 8 deze zelfregulatievaardigheid te stimuleren. Dat is de vaardigheid om eigen werk te beoordelen, verbeterpunten te signaleren en daaraan te werken. Ze trainde ze in zelfregulatie door middel van formatief toetsen van schrijfopdrachten en volgde ze vervolgens in hun eerste jaar op het voorgezet onderwijs.

Blijvend effect

Het onderzoek van Meusen-Beekman toont aan dat het mogelijk is om door formatief toetsen leerlingen in groep 8 zelfregulatievaardigheden bij te brengen. De leerlingen waren niet alleen beter in staat hun leren te reguleren, ze werden ook gemotiveerder en hun persoonlijke interesse in een onderwerp nam toe. Die toename in vaardigheden en in motivatie zakte niet weg: ook na de zomervakantie bij de start van het voortgezet onderwijs en in het eerste jaar voortgezet onderwijs was die nog aanwezig. Opvallend is dat bij de controlegroep tijdens het eerste jaar voortgezet onderwijs de lagere score op zelfregulatie en motivatie blijft bestaan. Terwijl je toch zou verwachten dat in het voortgezet onderwijs in elk geval de zelfregulatievaardigheden zouden toenemen.

Bekendmaking winnaar

De winnaar zal bekend gemaakt worden tijdens de openingssessie van de Onderwijs Research Dagen 2017 in Antwerpen op woensdag 28 juni 2017.

Meer weten?

Het genomineerde artikel van Kelly Meusen-Beekman, Els Boshuizen en Desirée Joosten-ten Brinke kunt u downloaden op de website van Pedagogische Studiën.

Het onderzoek waar dit artikel over gaat maakte deel uit van het promotieonderzoek van Kelly Meusen-Beekman. Bekijk de presentatie Kelly Meusen-Beekman over haar onderzoek tijdens de verdediging van haar proefschrift.

Meer over het Welten-instituut...

Meer nieuws van het Welten-instituut… (selecteer Onderwijswetenschappen)