Het eigen leren sturen
De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is een van de grootste veranderingen in een schoolloopbaan. Door kinderen in groep 8 te leren hoe ze zélf hun leren kunnen sturen, zijn ze beter voorbereid op die overstap. Kelly Meusen-Beekman, zelf jarenlang onderwijzeres in de bovenbouw van het basisonderwijs, zette een programma op om bij leerlingen van groep 8 deze zelfregulatievaardigheid te stimuleren. Dat is de vaardigheid om eigen werk te beoordelen, verbeterpunten te signaleren en daaraan te werken. Ze trainde ze in zelfregulatie door middel van formatief toetsen van schrijfopdrachten en volgde ze vervolgens in hun eerste jaar op het voorgezet onderwijs.
Blijvend effect
Het onderzoek van Meusen-Beekman toont aan dat het mogelijk is om door formatief toetsen leerlingen in groep 8 zelfregulatievaardigheden bij te brengen. De leerlingen waren niet alleen beter in staat hun leren te reguleren, ze werden ook gemotiveerder en hun persoonlijke interesse in een onderwerp nam toe. Die toename in vaardigheden en in motivatie zakte niet weg: ook na de zomervakantie bij de start van het voortgezet onderwijs en in het eerste jaar voortgezet onderwijs was die nog aanwezig. Opvallend is dat bij de controlegroep tijdens het eerste jaar voortgezet onderwijs de lagere score op zelfregulatie en motivatie blijft bestaan. Terwijl je toch zou verwachten dat in het voortgezet onderwijs in elk geval de zelfregulatievaardigheden zouden toenemen.
Bekendmaking winnaar
De winnaar zal bekend gemaakt worden tijdens de openingssessie van de Onderwijs Research Dagen 2017 in Antwerpen op woensdag 28 juni 2017.
Meer weten?
Het genomineerde artikel van Kelly Meusen-Beekman, Els Boshuizen en Desirée Joosten-ten Brinke kunt u downloaden op de website van Pedagogische Studiën.
Het onderzoek waar dit artikel over gaat maakte deel uit van het promotieonderzoek van Kelly Meusen-Beekman. Bekijk de presentatie Kelly Meusen-Beekman over haar onderzoek tijdens de verdediging van haar proefschrift.
Meer over het Welten-instituut...
Meer nieuws van het Welten-instituut… (selecteer Onderwijswetenschappen)