null Celeste Meijs te gast in Klokhuis Meet Up over prikkels

OW_Wiebelkinderen_CelesteMeijs_head_large.jpg

Celeste Meijs te gast in Klokhuis Meet Up over prikkels

Celeste Meijs, onderzoeker van de faculteit Onderwijswetenschappen is dinsdag 12 november 2024 te gast in een Klokhuis Meet Up, een live-uitzending met en voor kinderen gewijd aan het onderwerp Prikkels. Meijs is expert op het gebied van prikkelverwerking bij kinderen en maakt deel uit van het panel met experts. Het panel geeft antwoord op vragen over de aflevering en op vragen van kinderen op scholen in het hele land.

Interactieve livestream met en voor kinderen

Een Klokhuis Meet Up is een interactieve livestream van het jeugdprogramma Het Klokhuis (NTR), bedoeld voor kinderen in het basisonderwijs. Vanuit de Klokhuis-studio praat een Klokhuispresentator met kinderen uit groep 6, 7 en 8 over een Klokhuis-aflevering met een aantal gasten, die expertise hebben over het onderwerp van de uitzending.

Prikkelverwerking bij kinderen

Meijs, die onder andere heeft meegewerkt aan het WOBBLE-project (Het Wiebelkinderen Onderzoek naar Betere Breinprestaties en LeerEffecten), zal het hebben over de tv-aflevering Prikkels. Vragen die gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld wat prikkels zijn, hoe ze bij ons binnenkomen, waarom iedereen anders op prikkels reageert en wat prikkels en concentratie met elkaar te maken hebben. Kinderen kunnen live meekijken, vragen stellen en reageren op stellingen. Ook mogen kinderen uit drie klassen - die de aflevering al eerder gekeken hebben - zelf live een vraag stellen.

Kijk je mee?

De Meet Up met Celeste Meijs vindt plaats op dinsdag 12 november van 13.15 tot 14.00 uur en is te bekijken via deze website. Tijdens het kijken - via bijvoorbeeld het digiboard - kunnen leerkrachten via WhatsApp namens hun leerlingen een vraag insturen. Na de uitzending kunnen ze met de klas eventueel napraten aan de hand van de besproken stellingen.

Over het WOBBLE-onderzoek

Sensorische prikkelverwerking is een proces waarbij het zenuwstelsel zorgt voor een passende reactie op binnenkomende informatie. Uit het WOBBLE-onderzoek bleek onder andere dat er wel allerlei hulpmiddelen beschikbaar zijn voor in het klaslokaal, maar dat kinderen zich er soms juist minder goed door kunnen concentreren. Hulpmiddelen moeten daarom alleen ingezet worden in samenspraak met een expert op het gebied van sensorische prikkelverwerking, zoals een ergotherapeut. Het WOBBLE-onderzoek heeft een Stappenplan Sensorische Prikkelverwerking voor docenten opgeleverd. Docenten kunnen dit gebruiken om op te zoeken welke interventies of hulpmiddelen ingezet kunnen worden om kinderen met een niet-optimale sensorische prikkelverwerking te ondersteunen zodat ze zich beter kunnen concentreren.