Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Wobble
Onderzoek naar dromers en wiebel-friemelkinderen
In iedere klas zijn er kinderen die moeite hebben met concentreren. Die concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop ze prikkels verwerken. Een pilotstudie van het Welten-instituut laat zien dat tot wel 35% van de basisschoolkinderen problemen heeft met prikkelverwerking. Dat uit zich in dromerig of juist onrustig gedrag, prikkelvermijdend of juist heel erg druk gedrag. Céleste Meijs, Inge van der Wurff en Renate de Groot, onderzoekers bij het Welten-instituut, doen samen met onderzoekers van Universiteit Maastricht onderzoek naar deze dromers en wiebel-friemelkinderen.

Hulpmiddelen

Ieder kind verwerkt die prikkels op zijn eigen manier. De een wordt heel druk, de ander juist heel rustig. Meijs: 'Het onderwijs gebruikt allerlei hulpmiddelen om kinderen met prikkelproblemen te helpen. Denk maar aan wiebelkussens, tangles of koptelefoons. Of deze hulpmiddelen werken, is nog nooit wetenschappelijk onderzocht. We weten dus nog niet precies wat nu werkt en voor wie. Het WOBBLE-onderzoek kijkt naar de effectiviteit van deze middelen. Dat gebeurt in de praktijk, samen met Nederlandse basisscholen. De bedoeling is te komen tot een advies aan scholen over welke hulpmiddelen in welke situaties goed werken en waarom ze goed werken.'

Dagboek

- 20 maart 2019 presentatie over de pilotstudies van onze masterstudenten naar sensorische prikkelverwerking en WOBBLE bij Berkenschutse, Centrum voor Onderwijsexpertise;

- 22 januari 2019: presentatie over WOBBLE op de NOT;

- vanaf 23 november 2018: onderzoek op de Blokkenberg in Kerkrade en de Caleidoscoop in Brunssum;

- vanaf 22 november 2018: onderzoek op Langeberg in Brunssum;

- vanaf 20 november 2018: onderzoek op kindcentrum Aelse in Elsloo;

- vanaf 1 november 2018: onderzoek op de Steenen Brug in Roermond;

- vanaf 31 oktober 2018: onderzoek op de basisschool in Bocholtz;

- Vanaf 29 oktober 2018: onderzoek op de Vlindertuin in Brunssum;

- vanaf 9 oktober 2018: onderzoek op de Berensprong in Herkenbosch;

- vanaf 8 oktober 2018: 4 weken lang onderzoek (niet in de herfstvakantie), op de Hubertusschool in Herten.