Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_Wiebelkinderen_CelesteMeijs_head_large.jpg
Leren
Wobble
Onderzoek naar dromers en wiebel-friemelkinderen
Welkom op de website van WOBBLE. WOBBLE is de afkorting voor Het Wiebelkinderen Onderzoek naar Betere Breinprestaties en LeerEffecten.

Prikkelverwerking

In iedere klas zijn er kinderen die moeite hebben met concentreren. Die concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop ze prikkels uit de omgeving verwerken. Dit zijn bijvoorbeeld geluiden in de klas, kinderen die bewegen, de geur van een boterham, of het gevoel van de pen in de hand van een kind. Dit verwerken van deze prikkels wordt de sensorische prikkelverwerking genoemd.

Een pilotstudie van het Welten-instituut van de Open universiteit laat zien dat tot wel 30% van de basisschoolkinderen problemen heeft met de verwerking van deze sensorische prikkels. Dat uit zich in dromerig of juist onrustig gedrag, afschermend of juist heel erg druk gedrag.

Hulpmiddelen

Scholen zetten regelmatig hulpmiddelen in, zoals Tangles, wiebelkussens, study buddies, geluiddempende hoofdtelefoons of andere materialen. Doel is dat die hulpmiddelen kinderen helpen om hun concentratie te verbeteren. Of dat ook zo is, is nog nooit wetenschappelijk onderzocht. We weten niet precies wat werkt en voor wie.

Over het onderzoek

In dit onderzoek onderzoeken we de effecten van die hulpmiddelen. Daarbij richten we ons op de Tangle, het wiebelkussen en de geluiddempende hoofdtelefoon. We onderzoeken het effect van het gebruik van deze hulpmiddelen op een rekentest en een aandachttest, bij kinderen in groep 4 van het reguliere basisonderwijs. Dat doen we in de praktijk, samen met Nederlandse basisscholen. De bedoeling is te komen tot een advies aan scholen over welke hulpmiddelen in welke situaties goed werken en waarom ze goed werken.

Ervaring leerkracht met WOBBLE

Ervaring leerling met WOBBLE

Literatuurstudie

Tegelijk met WOBBLE vindt er een literatuurstudie plaats, genaamd: Onderwijs op maat: Wat is er bekend over hulpmiddelen die ingezet worden op school ter bevordering van de sensorische prikkelverwerking, executieve functies en schoolprestaties? In deze studie wordt in kaart gebracht welke hulpmiddelen en interventies, die in de klas kunnen worden ingezet, er al onderzocht zijn die aansturende functies (de executieve functies) en sensorische prikkelverwerking kunnen verbeteren. Voor meer informatie over de literatuurstudie, zie de website: www.kindercognitie.nl.

Op deze WOBBLE-pagina vindt u informatie over het onderzoek, publicaties en lezingen rondom sensorische prikkelverwerking en, als het onderzoek afgerond is, de resultaten en opbrengsten van het onderzoek.