null Conferentie over zelfsturing op 25 oktober

OW_Werkplekleren_12967_head_large.jpg
Leren
Conferentie over zelfsturing op 25 oktober
Bij zelfgestuurd leren denkt men meestal aan studenten die zelf bepalen hoe ze leertaken uitvoeren, welke leerstof ze daarvoor bestuderen en wanneer zij dat doen. Maar via zelfgestuurd leren kunnen leerlingen en studenten ook hun eigen leertaken selecteren zodat deze qua inhoud, moeilijkheid en beschikbare ondersteuning optimaal aansluiten op hun behoeften en interesses. Zelfsturing op het niveau van leertaken staat centraal in de conferentie over zelfsturing die de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht organiseren op 25 oktober 2017.

 

Presentatie

Een door het NRO gefinancierd project heeft onderzocht welke problemen leerlingen en studenten ondervinden bij het kiezen van geschikte leertaken en hoe ze daarbij het beste ondersteund kunnen worden. Bijvoorbeeld videovoorbeelden, aanwijzingen of checklists. Tijdens de conferentie worden de bevindingen van dit project gepresenteerd.

Technieken

Tijdens de conferentie wordt ingegaan op een aantal technieken om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van zelfsturing:

  • modelvoorbeelden, waarin modelleerlingen laten zien hoe zij succesvol zelfregulatievaardigheden uitvoeren;
  • tutorondersteuning, waarin leerlingen feedback en advies krijgen van een tutor over hun zelfregulatievaardigheden;
  • metacognitieve checklists met richtinggevende vragen die leerlingen kunnen gebruiken tijdens zelfregulatie.

De nadruk in het symposium ligt op het bespreken en illustreren van richtlijnen voor de onderwijspraktijk.

Meer informatie en aanmelden

Ga naar de conferentiesite voor meer informatie en om u aan te melden.

Meer nieuws van het Welten-instituut.

Maak kennis met het Welten-instituut.