Vastlopen
Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse leerlingen de minst gemotiveerde zijn in heel Europa. Meer dan 50 procent zit niet lekker in het vel en dat is door corona alleen maar gestegen. Renate de Groot:'Leren gaat niet vanzelf. Het is afhankelijk van welbevinden, levensstijl, motivatie en de cognitieve ontwikkeling van een kind. Als een leerling niet lekker in zijn/haar vel zit, komen effectieve leerstrategieën ook niet binnen.' Steeds meer leerlingen lopen daardoor vast in het onderwijs.
Leren is topsport
Wat kun je daaraan doen als docent? De Groot: 'Leren is topsport. Een topsporter heeft een mental coach. Kun je als docent een dergelijke rol invullen en hoe dan? Hoe werkt dat met emotie en motivatie?' De Groot en haar team, bestaande uit Lisette Wijnia, Linda van Zutphen, Celeste Meijs en Laura Huiberts, nemen de docenten en andere medewerkers van Groenewald mee in een trainingstraject op maat. Aan bod komen hersenwerking, het reguleren van emoties, leefstijl, motivatie en ermee samenhangende doceerstijlen. De tien sessies spreiden zich uit over twee jaar.