null Renate de Groot geeft keynote over zelfregulerend leren

PSY_DagvdwetenschapVlaanderen_15053_head_large.jpg

Renate de Groot geeft keynote over zelfregulerend leren

Renate de Groot van de faculteit Onderwijswetenschappen is keynotespreker op het 4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren. Tijdens dit congres, dat op 15 november plaatsvindt, vertelt zij over het menselijk vermogen om zich een leven lang te blijven ontwikkelen en welke rol zelfregulatie daarbij speelt.

Een levenslang bouwproces

Tijdens het congres, dat wordt georganiseerd door CPS Onderwijsontwikkeling, krijgen onderwijsprofessionals praktische tips van wetenschappelijke experts om zelfregulerend leren bij jongeren te stimuleren. De Groot zal in haar lezing uitleggen hoe de omgeving - zoals docenten - hieraan bij kan dragen. Ze vergelijkt het menselijk leerproces met het bouwen van een huis, dat een levenslang bouwproces is. De wisselwerking tussen de lerende en de omgeving is te vergelijken met een architect en aannemer. Individuele factoren zoals motivatie, gezonde voeding en voldoende slaap, maar ook stress of emotieregulatie vormen belangrijke bouwmaterialen. Ook docenten kunnen dus mee bouwen door te zorgen voor een omgeving waarin het leer- en zelfregulerend vermogen van leerlingen wordt gefaciliteerd.

Over het congres

Het congres is bedoeld voor onder meer onderwijsprofessionals en pedagogisch medewerkers. Deelnemers krijgen van experts uit de neuropsychologie, onderwijs- en taalkunde praktische tools mee voor de eigen lesprakijk. Hiermee kunnen ze hun leerlingen helpen om zelfstandig hun leerproces te sturen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Zelfregulerend leren en een goede taalvaardigheid zijn belangrijke thema’s in het onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de mate waarin jongeren hun eigen leren, gedachten en gedrag zelf kunnen reguleren belangrijk is voor het ontwikkelen van veerkracht, mentaal welbevinden en studiesucces. Ook draagt zelfregulerend leren bij aan een grotere betrokkenheid en motivatie van kinderen en jongvolwassenen. Om zelfregulatie te kunnen ontwikkelen, is het van belang dat de leeromgeving zo wordt ingericht dat leerlingen hun executieve functies (zoals plannen, monitoren, bijsturen en reflecteren) efficiënt kunnen inzetten. Executieve functies zijn namelijk een mogelijke bouwsteen voor het vermogen tot zelfregulatie. Daarnaast is ook taalvaardigheid nodig voor zelfregulatie, zodat leerlingen zich uit kunnen drukken en op een effectieve manier kunnen luisteren, lezen en denken.

Aanmelden kan nog

Het 4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren De stem van de leerling: hoe ontwikkel je taalvaardige en zelfregulerende kinderen en jongeren? vindt plaats op vrijdag 15 november 2024 van 9.00 uur - 17.30 uur bij Buitenplaats Kameryck in Kamerik. Je kunt je hier aanmelden.