null Verkennend onderzoek naar 'telepresence' en 'social presence' bij online sociaal leren

OW_Augmented_reality_13505_head_large.jpg
Leren
Verkennend onderzoek naar 'telepresence' en 'social presence' bij online sociaal leren
Met Virtual en Augmented Reality kun je als lerende virtueel naar een andere locatie gaan en daar medestudenten ontmoeten. Wat betekent dat voor het online leren? Voel je je daardoor minder geïsoleerd? En wat betekent dat voor de bestaande manieren om social presence van medestudenten te creëren? Emmy Vrieling-Teunter, onderzoeker bij de Open Universiteit, heeft een subsidie ontvangen om met een internationale groep onderzoekers deze thematiek te verkennen.

Minder geïsoleerd door social presence

Online leren wordt, mede dankzij covid-19, steeds gangbaarder binnen de onderwijswereld. Met online leren wordt onafhankelijkheid van tijd en plaats mogelijk. Tegelijkertijd is het vanwege de afstand een stuk lastiger om het leerproces te ondersteunen. De afstand geeft een gevoel van isolatie en dat is weer ongunstig voor de sociale interactie en het sociale leren. Social presence lijkt het nadeel van online communiceren op te heffen. Social presence verwijst naar de mate waarin je anderen, bijvoorbeeld je medestudenten of je begeleider, als 'echt' ervaart. Met social presence haal je de ander naar je toe.

Telepresence: aanvulling? Versterking? Vervanging?

Toekomstige leeromgevingen zullen steeds vaker virtual en augmented reality gebruiken. Daarmee wordt naast social presence ook 'telepresence' steeds belangrijker. Telepresence houdt in dat je als het ware zelf naar een andere (virtuele) plaats gaat en daar 'aanwezig bent en mensen ontmoet. Je haalt dus niet de ander naar je toe, maar gaat (virtueel) naar een andere (virtuele) plaats waar je anderen ontmoet. Wat is - of wordt - de rol van telepresence naast social presence in online sociaal leren? Versterken de twee elkaar? Vervangen ze elkaar al dan niet gedeeltelijk?

Verkennend, innovatief en risicovol onderzoek

Emmy Vrieling-Teunter heeft samen met haar collega's, van EARLI een subsidie ontvangen om een Emerging Field Group (EFG) op te starten. De groep bestaat naast Emmy uit Karel Kreijns en Maartje Henderikx van de Open Universiteit, Kamakshi Rajagopal (KULeuven, België), Derya Orhan Göksün (Adiyaman University, Turkey) en Joshua Weidlich (Leibniz Institute for Research and Information in Education). Een EFG is een kleine internationale groep onderzoekers die zich bezighoudt met nieuwe onderzoeksthema's op het gebied van leren en instructie. Zo'n groep werkt kort (2 jaar), maar intensief samen om de mogelijkheden van zo'n nieuw thema te verkennen. Op deze manier maakt EARLI verkennende, innovatieve en risicovolle benaderingen mogelijk en kunnen nieuwe, innovatieve onderzoeksgebieden worden verkend.

EFG Social- and Telepresence in Online Social Learning

De op te starten EFG 'Social and Telepresence in Online Social Learning' verkent hoe social presence en telepresence in virtuele leeromgevingen worden waargenomen, hoe je dat gevoel van 'presence' kunt versterken en hoe die waarneming het online leren en de regulering ervan beïnvloedt. Ervaren en beginnende onderzoekers gaan samen ontwerpgericht de thema’s en onderzoekstopics concretiseren, en prototypes ontwikkelen en testen. Na twee jaar moet dit resulteren in een white paper. De paper wordt samen met de prototypes worden gepresenteerd tijdens een EARLI SIG meeting in 2024 in Heerlen, uiteindelijk uitmondend in een nieuwe EARLI SIG community.