null Conferentie over mobiel leren: er is steeds meer mogelijk

OW_MLearn_16891_head_large.jpg
Conferentie over mobiel leren: er is steeds meer mogelijk
Mobiele apparaten zoals telefoons worden steeds slimmer. Hoe kun je die steeds slimmere apparaten slim gebruiken voor onderwijs, levenslang leren en professionaliseren? En hoe organiseer je dat? Van 10 tot 12 oktober 2022 organiseert de Open Universiteit samen met EADTU en IamLearn in Heerlen de 21e internationale mLearn conferentie over mobiel, blended en geïntegreerd ('seamless') leren.

Deelnemers uit de hele wereld

Onderzoekers van over de hele wereld komen naar Heerlen om er hun inzichten en ervaringen te delen. De keynotes worden verzorgd door prof. Davinia Hernandez-Leo van de Universitat Pompeu Fabra, ass. prof. Jimmy Jaldemark van de Mid Sweden University en prof. Agnes Kukulska-Hulme van de Britse Open Universiteit. Ook een aantal onderwijswetenschappers van de Open Universiteit verzorgen er een presentatie.

Digitale hints

Nienke Reessink, Emmy Vrieling-Teunter, Rosanne Hebing en Bram Oonk verzorgen een panelsessie over het ontwerpen van digitale hints (nudges) die studenten in blended onderwijs moeten helpen bij het plannen, monitoren en bijsturen van hun leerproces. Denk aan automatische meldingen, reminders, tips, etc. De onderzoekers hebben een aantal van dit soort hints ontworpen en bespreken die met deelnemers.

Elkaar helpen bij het trainen van complexe vaardigheden

Om complexe vaardigheden aan te leren moet je veel oefenen. Maar docenten kunnen niet voortdurend aanwezig zijn om feedback te geven. Ellen Rusman en Rob Nadolski presenteren een online formatieve assessmentmethode voor interactieve en praktijkgeoriënteerde vaardigheden training waarbij studenten elkaar middels video-verrijkte rubrieken peer feedback geven. Deze Peer(feedback)vaardig methode ondersteunt zelfregulatie, doelbepaling, feedback en reflectie bij de lerenden.

Game om multidisciplinair onderwijs te ontwikkelen

Als je multidisciplinair onderwijs wilt ontwikkelen, moet je over de grenzen van je eigen vakgebied heen kijken. Dat is lastig. Masterstudente Mirjam Selhorst en Ellen Rusman ontwikkelden een raamwerk dat docenten in het Hoger onderwijs daarbij helpt. Dat resulteerde in een game voor het ontwerpen voor multidisciplinair onderwijs. De game stimuleert grensoverschrijdende communicatie, co-constructie van kennis en onderwijsontwerpprocessen.

Programma en aanmelden

Het volledige programma is binnenkort beschikbaar op de conferentiesite. Daar kun je je ook aanmelden voor de (Engelstalige) conferentie.
De conferentie vindt van 10 tot 12 oktober 2022 plaats in Heerlen en wordt georganiseerd door de Open Universiteit samen met EADTU en IamLearn.