Sessies
Keynote
Titel: Uitdagingen van hybride leren en competenties die nodig zijn om deze aan te pakken - prof. dr. Marcus Pedaste
Hybride leren is een uitdaging, maar heeft specifieke voordelen voor zowel docenten als studenten. Daarom moeten we deze uitdagingen begrijpen om zowel docenten als studenten competenties te geven voor de beste leerervaring. Deze competenties zijn grotendeels onontgonnen terrein. Deze keynote richt zich op een literatuurstudie die gedaan is om te begrijpen hoe de digitale competentie van leerkrachten geoperationaliseerd kan worden en op een studie voor het ontwerpen van beoordelingsinstrumenten om de digitale competentie van leerkrachten en studenten voor hybride leren vast te leggen. Ons raamwerk onderscheidt competenties op drie niveaus: generieke competentie, contextuele competentie en transformatieve competentie. Het beoordelingsinstrument richt zich tot nu toe op de generieke en contextuele competenties, maar ook de transformatieve competentie komt aan bod.
Aanbevolen bronnen:
Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st century: An analysis of current frameworks. In A. Ravenscroft, S. Lindstaedt, C. Delgado Kloos, & D. Hernández-Leo (Eds.), Proceedings 7th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL2012 (pp. 79–92). New York: Springer.
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655–679.
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770.
Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1), 1519143.
Een interactieve sessie met een panel van experts
Titel: mogelijkheden en beperkingen van hybride leren en lesgeven
Moderator: Prof. dr. Armin Weinberger.
Panel: Prof. dr. Annelies Raes (online); Prof. dr. Karel Kreijns; Prof. dr. Marco Kalz; Prof. dr. Tamara van Gog; Prof. dr. Carlos Santos (online).
In deze interactieve sessie zal een panel van experts hun eigen perspectieven op de mogelijkheden en beperkingen van hybride leren en lesgeven delen door een breed scala aan prangende vragen te beantwoorden. Sommige vragen komen voort uit de resultaten van het Hyb-IT-up project en de literatuur over het onderwerp; andere vragen zullen tijdens de sessie door de panelleden naar voren worden gebracht.
Enkele van de vragen waarover het panel gevraagd wordt om in gesprek te gaan, zijn: Hoe kunnen we hybride leren en lesgeven duurzaam maken? Hoe kunnen we fysieke en virtuele ruimtes naadloos met elkaar verbinden? Hoe kunnen we de competentieontwikkeling van docenten en studenten ondersteunen voor succesvol hybride leren? Hoe kan AI helpen om hybride leren effectiever te maken? Hoe kunnen we docenten en studenten motiveren en aanmoedigen om hybride leren te omarmen?
Aanbevolen bronnen:
Ali, A. D., & Hanna, W. K. (2022). Predicting students’ achievement in a hybrid environment through self-regulated learning, log data, and course engagement: A data mining approach. Journal of Educational Computing Research, 60(4), 960–985. https://doi.org/10.1177/07356331211056178.
Bøjer, B.H. & Brøns, M.G. (2022). How co-design can contribute to the ongoing development of hybrid learning spaces by empowering the users. In E. Gil, E., Y Mor, Y. Dimitriadis & C. Köppe (Eds.), Hybrid Learning Spaces. Understanding Teaching-Learning Practice. Springer. Pp. 45-61. https://doi.org/10.1007/978-3-030-88520-5_4.
Fabian, K., Smith, S., Taylor-Smith, E. (2024). Being in two places at the same time: A future for hybrid learning on student preferences. TechTrends, 68, 693–704. https://doi.org/10.1007/s11528-024-00974-x.
Kreijns, K., Yau, J., Weidlich, J., & Weinberger, A. (2024). Towards a comprehensive framework of social presence for online, hybrid, and blended learning. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1286594.
Ortega-Arranz, A., Amarasinghe, I., Martínez-Monés, A., Asensio-Pérez, J. I., Dimitriadis, Y., Corrales-Astorgano, M., & Hernández-Leo, D. (2024). Collaborative activities in hybrid learning environments: Exploring teacher orchestration load and students’ perceptions. Computers & Education, 105105. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105105.
Raes, A., Detienne, L., Windey, I., & Depaepe, F. (2020). A systematic literature review on synchronous hybrid learning: Gaps identified. Learning Environments Research, 23(3), 269–290. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09303-z.
Raes, A. (2022). Exploring student and teacher experiences in hybrid learning environments: Does presence matter? Postdigital Science and Education, 4, 138–159. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00274-0.
Van Leeuwen, A., Rummel, N., & Van Gog, T. (2019). What information should CSCL teacher dashboards provide to help teachers interpret CSCL situations? International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 14, 261-28.