OW_Trendsconferentie_LezeninhetOnderwijs_nov2025_28102_head_large.jpg

Sprekers

 
Prof. dr. Sander Bax Sander Bax is hoogleraar Contemporaine Nederlandse literatuur en cultuur in transnationale dynamiek en voorzitter van de opleidingen Neerlandistiek aan de Universiteit Leiden. Hij is voorzitter van het Meesterschapsteam Nederlands en lid van de Raad voor de Neerlandistiek. Hij publiceerde De taak van de schrijver (2007), De Mulisch Mythe (2015), De Literatuur Draait Door (2019) en Schrijversmythen (2024). Momenteel werkt hij aan de biografie van Bernlef, aan een studie naar de werking van de apostrof als literaire vorm in 21e-eeuwse affectieve en relationele literatuur en aan vakdidactisch ontwerponderzoek voor het literatuuronderwijs.
Leen Catrysse werkt momenteel als universitair docent de Open Universiteit in Nederland. Haar onderzoek richt zich op het overbruggen van de kloof tussen online en offline metingen om de leerstrategieën van studenten te onderzoeken. Meer specifiek richt ze zich op hoe oogbewegingsregistratie gebruikt kan worden om verschillen in verwerkingsniveaus bij het leren van tekst te onderzoeken.
Konstantinos Tsiakas is postdoctoraal onderzoeker op het gebied van Human-AI interaction design. Hij behaalde een doctoraat in computerwetenschappen en engineering en zijn onderzoek richt zich op het mensgerichte ontwerp en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie-methoden voor interacties tussen mens en AI. Als onderzoeker bij het EYE-TEACH-project is het zijn doel om de ontwerp- en computationele aspecten te onderzoeken van een AI-ondersteunde Eye-Tracking-tool waarmee leerkrachten het leesbegrip van hun leerlingen beter kunnen ondersteunen.
Roos Joosten is docent Nederlands op het MollerJuvenaat en is als PHD-kandidaat verbonden aan Tilburg Centre of the Learning Sciences van Tilburg University. Haar promotieonderzoek onder begeleiding van prof. dr. Sander Bax, dr. Rian Aarts en dr. Tjeerd van de Laar richt zich op verbinding tussen burgerschap en literatuuronderwijs bij het schoolvak Nederlands. Het onderzoeksteam onderzoekt de interculturele gevoeligheid van leerlingen en ontwerpt een didactiek voor literatuurlessen met meer aandacht voor diversiteit.
Alois Ruitenbeek is als onderzoeker en onderwijsontwikkelaar verbonden aan OBS het Mozaïek. Hij is auteur van het programma Taalmozaïek voor peuters en kleuters, en het programma Taalrex voor het nieuwkomersonderwijs. Momenteel werkt hij aan kennisgericht thematisch onderwijs voor kleuters en aan het thematisch onderwijs midden- en bovenbouw op het Mozaïek. Samen met leerkrachten werkt hij aan effectief onderwijs voor kinderen met taal- en kennisachterstanden.

Mareen Jansen is academisch leerkracht op OBS het Mozaïek. Ze studeerde Curriculumontwikkeling voor het Primair Onderwijs aan de Radboud Universiteit. Met die kennis op zak vervult ze nu een sleutelrol in de onderwijsontwikkeling van het eigen kenniscurriculum van de school. Daarnaast organiseert ze inspirerende bijeenkomsten om collega's hierin te professionaliseren.

Joost Huls is docent en onderwijsontwikkelaar bij de nieuwe lerarenopleiding van de Open Universiteit. Binnen de faculteit onderwijswetenschappen verzorgt hij verschillende cursussen behorend tot de pedagogiek en didactiek. Daarnaast is hij als onderwijskundige verbonden aan OBS Het Mozaïek. Door in beide werelden te werken, maakt hij snel de vertaalslag van wetenschap naar praktijk én andersom.
Emmy Stevens is als docent Nederlands werkzaam geweest in het vo en hbo en doet nu promotieonderzoek bij het Tilburg Center of the Learning Sciences naar de effecten van generatieve AI op het schoolvak Nederlands. In haar onderzoek staat de vraag centraal hoe docenten Nederlands binnen verschillende domeinen van het schoolvak leerlingen kunnen leren zich kritisch tot generatieve AI te verhouden.
Jeffrey Martherus is locatieleider bij kindcentrum de Fontein en schoolopleider en bovenbouwleerkracht bij Montessori kindcentrum de Plotter. Daarnaast werkt hij als starterscoach bij stichting Archipel Primair. Hij behaalde zijn Pabo-diploma in Deventer en volgt momenteel de master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Zijn scriptieonderzoek richt zich op de invloed die gepersonaliseerde AI-teksten naar verwachting hebben op de ervaren autonomie door leerlingen en hun technische leesvaardigheid.
Gepco de Jong is werkzaam in het onderwijs, waarbij hij de laatste tien jaar als docent Nederlands verbonden is aan het Sint-Odulphuslyceum. Daarnaast werkt hij binnen Tilburg University mee aan de opzet en presentatie van de leerlijn academische vaardigheden. Sinds 2021 doet hij vanuit Universiteit Leiden en Tilburg University promotieonderzoek naar de toepassing van bewust kritisch denken in het literatuuronderwijs.
Eliane Segers is hoogleraar Leren en Technologie aan de Radboud Universiteit. Haar onderzoek richt zich op individuele variatie in leren, en hoe technologie een bijdrage kan leveren aan het leren. Een groot deel van haar onderzoek is rondom leesontwikkeling en het lezen van digitale teksten. Daarnaast is een onderzoekslijn naar de rol van de (digitale) thuisomgeving op de ontwikkeling. Naast haar werk aan de RU, is ze wetenschappelijk directeur van het Expertisecentrum Nederlands, en trekker van het focusgebied Pedagogiek & Didactiek (samen met prof. Haelermans) bij het Nationaal Onderwijslab AI.