ALG_Samenwerking_11355_head_large.jpg
Innovatie lab
 

Het 'Learning Innovation Lab' maakt deel uit van de faculteit Onderwijswetenschappen en streeft drie doelen na:

Onderzoek faciliteren

Het lab biedt onderzoekers apparatuur en nieuwe technologieën waarmee ze onderzoek kunnen doen naar de onderliggende processen van leren. Bijvoorbeeld apparatuur om oogbewegingen te registreren, biofeedback sensoren of mobiele apparaten. Het lab staat open voor zowel (OU-) interne als externe samenwerking in onderzoeksprojecten. Recente samenwerkingstrajecten zijn onder andere:

  • Oogbewegingsregistratie voor onderzoek en gebruiksvriendelijkheid
  • Bio-Sensor onderzoeken

Een open innovatieomgeving onderhouden

Het lab onderhoudt een open innovatieomgeving en stimuleert pilots en studies die gebaseerd zijn op het op maat maken van door ons ontwikkelde bestaande softwareoplossingen of open source software. In de labomgeving kunnen we verschillende educatieve scenario's realiseren en uittesten. Daarbij gebruiken we flexibele apparatuur (pc's, interactieve whiteboards, ambient displays, tablets en smartphones, specifieke sensoren en zelfgebouwde hardware gebaseerd op Arduino) en de noodzakelijke software onderdelen, inclusief specifieke commerciële software. Maar we kunnen ook zelf-ontwikkelde open source software frameworks op maat maken en verder ontwikkelen indien dat gewenst is voor specifieke pilotstudies en evaluaties. Verder zijn we actief op het gebied van 'technology scouting': onlangs ontwikkelden we glassware voor Google glass en onderzochten we hoe dit kan worden gebruikt om technologieondersteund leren te ondersteunen.

  • Cloud-based oplossingen voor in de klas
  • Ontwikkeling van mobiele applicaties voor onderwijs
  • Serious games in hoger onderwijs

Disseminatie van onze expertise en het gebruik ervan voor het werkveld

In ons lab maken we door ons ontwikkelde software beschikbaar in open source formats, maar we gebruiken ze ook in commerciële activiteiten als workshops en trainingen. We bieden workshops rond het gebruik van specifieke hardware (bijvoorbeeld apparatuur voor oogbewegingsregistratie), maar ook rond specifieke methoden en technologieën voor technologieondersteund formeel en informeel leren (bijvoorbeeld mobiel leren, serious gaming). Bovendien kunnen we voor u specifieke software ontwikkelen voor technologieondersteunde leerscenario's (bijvoorbeeld apps) en u adviseren vanuit onze expertise en ervaring (bijvoorbeeld hoe je een oogbewegingsstudie opzet).
Recent gegeven workshop- en trainingsmodules zijn onder andere:

  • Sociale media in onderwijs
    • Het gebruik van Twitter en Facebook in en buiten de klas
    • Een persoonlijke leeromgeving: hoe gebruik je hem en wanneer gebruik je hem niet?
  • Mobiele media in onderwijs
    • Mobiele games ontwikkelen in Mixed Reality gebaseerd op ARLearn
    • Mobiel leren: waar helpt het bij? Best practices en methoden
    • Inquiry-based learning support
  • Serious Gaming
    • Best practices in serious gaming
    • Serious games ontwikkelen met behulp van het EMERGO Framework