null Corona-uitbraak: hoe pakken organisaties het aan en wat bepaalt het succes?

MW_Nonmarket_12645_head_large.jpg
Corona-uitbraak: hoe pakken organisaties het aan en wat bepaalt het succes?
De Corona-uitbraak stelt zowel publieke als private ondernemingen voor grote uitdagingen. Vanuit de literatuur is al enige tijd bekend hoe bedrijven competitief voordeel kunnen behalen ten opzichte van hun concurrenten. Wat we eigenlijk nog niet goed begrijpen, is welke kennis en competenties nu van essentieel belang zijn tijdens een 'crisis' en hoe een bedrijf (klein of groot) kan inspelen op de veranderingen die op dit moment gaande zijn in de markt.

Vragen

'Hoe pakken bedrijven dit aan?' 'Vraagt de huidige crisis nu meer van het ad-hoc reactief vermogen van de organisatie?' 'Zijn het juist competenties en vaardigheden die over een lange periode zijn ontwikkeld die nu van doorslaggevend belang zijn bij het behalen van succes?' 'Zijn bedrijven nu in staat om nieuwe verdienmodellen neer te zetten en de bestaande modellen aan te passen?' en 'draagt innovatieve technologie hier aan bij?' Rogier van de Wetering, onderzoeker bij de Open Universiteit, is een onderzoek gestart om antwoord te vinden op deze vragen.

Benchmark report

Van de Wetering benadert managers, ict-verantwoordelijken en innovatiemanagers van bedrijven en instellingen met het verzoek een (Engelstalige) vragenlijst in te vullen. Vanzelfsprekend worden de resultaten geanonimiseerd en alleen op een hoger aggregatieniveau gedeeld, zodat ze op geen enkele manier tot een bedrijf of instelling te herleiden zijn. De onderzoeksresultaten zullen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, maar de onderzoekers maken ook een benchmark-report voor de deelnemers. Met dit rapport kunnen deelnemers hun eigen aanpak en strategie vergelijken met (het effect van) andere gehanteerde aanpakken en strategieën.

Meedoen?

Ben je (ict- of innovatie-) manager en wil je meedoen? Vul dan de vragenlijst in voor 22 mei 2020.

Meer informatie?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met de hoofdonderzoeker dr. Rogier van de Wetering.

Over Rogier van de Wetering

Rogier van de Wetering is hoofddocent en -onderzoeker bij de Bètafaculteit van de Open Universiteit. Na een loopbaan als manager IT/business transformation bij Deloitte’s Strategy & Operations practice is hij in dienst gekomen als universitair docent bij de Open Universiteit. Van de Wetering studeerde en promoveerde bij de Universiteit Utrecht in de Informatiekunde. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op het begrijpen hoe organisaties strategisch voordeel kunnen behalen met behulp van dynamische bekwaamheden (zogeheten 'dynamic capabilities') en nieuwe digitale innovaties.