De Open Universiteit op de ORD 2023
Kennis updaten en discussie aangaan
Tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) presenteren en bediscussiëren onderzoekers uit Nederland en Vlaanderen ideeën, nieuwe innovatieve methodieken, onderzoeksresultaten, en uitdagende en interessante onderwijsontwerpen. De gepresenteerde onderzoeken geven een totaalbeeld van wat er gebeurt op het gebied van onderwijsonderzoek in Nederland en België. Een uitgelezen kans voor onderwijsprofessionals om hun kennis te updaten, maar ook om in discussie te gaan met de onderzoekers.
Van alle bijdragen is een korte samenvatting plus een uitgebreidere beschrijving terug te vinden in het abstractboek van ORD 2023.
De Open Universiteit op de ORD 2023
Van de Open Universiteit komen er onder andere presentaties over:
- Welke sensorische prikkels veroorzaken de meeste (niet passende) reacties in het primair onderwijs?
Céleste Meijs en Inge van der Wurff
Paperpresentatie (303)
Ongeveer 30% van de kinderen heeft moeite met de sensorische prikkelverwerking (SPV). Dat leidt tot problemen met concentratie en aandacht, wat weer invloed heeft op (probleem)gedrag en schoolprestaties. Er zijn veel manieren om die kinderen te ondersteunen. In de presentatie geven Céleste en Inge praktische aanbevelingen voor het onderwijs. Dat doen ze op basis van hun onderzoek naar welk soort prikkels het vaakst leiden tot SPV-(probleem)gedrag.
Lees meer over dit onderzoek.
- Intercultureel motivationeel leerkrachtengedrag op een basisschool met leerachterstanden
Chantal Vankan en Lisette Wijnia
Paperpresentatie (178)
Autonomie, competentie en verbondenheid zijn psychologische basisbehoeftes van leerlingen. Leerkrachten kunnen in hun gedrag die behoeften ondersteunen, maar ook ondermijnen, bijvoorbeeld omdat ze de behoeftes van leerlingen misinterpreteren. Chantal Vankan deed een casestudy naar het behoefte-ondersteunend gedrag en de interculturele competentie van leerkrachten op een multiculturele basisschool met leerachterstanden, en de mogelijke relatie daartussen.
Lees de masterscriptie van Chantal Vankan.
- Het meten van sociale emoties in online samenwerkend leren: ontwerp van een meetinstrument
Poster op de postermarkt (278)
Sabrine Hassane, Jorrick Beckers, Karel Kreijns
Tijdens online samenwerkend leren ervaren studenten verschillende sociaal-emotionele uitdagingen. Die uitdagingen kunnen negatieve sociale emoties activeren en die negatieve emoties beïnvloeden de motivatie, leerstrategieën, prestaties en zelfs het welzijn van studenten. De onderzoekers hebben een instrument ontworpen om sociale emoties te meten. Met dit instrument kunnen ze oorzaak en gevolg van sociale emoties onderzoeken en emotieregulatie tijdens online samenwerkend leren bestuderen.
- Stagebegeleiding. Welke begeleidingsstrategieën hanteren praktijkopleiders op de werkplek?
Lieke Ceelen (Open Universiteit), Anne Khaled (HAN), Loek Nieuwenhuis en Elly de Bruijn (Open Universiteit)
Paperpresentatie (478)
De onderzoeksvraag van de studie is: Welke begeleidingsstrategieën van praktijkopleiders kunnen worden geïdentificeerd in de stagepraktijken van student-fysiotherapeuten en student-verpleegkundigen? De resultaten laten zien hoe praktijkopleiders in praktijksituaties afwegingen maken ten aanzien van studentbegeleiding. Dat leidt tot vier configuraties van begeleidingsstrategieën. De studie biedt aanleiding om te bediscussiëren hoe we stagebegeleiders beter kunnen ondersteunen en waarderen in het beroepsonderwijs.
En verder:
Paperpresentaties
- Student Voice bij het ontwerpen en organiseren van de les in het voortgezet onderwijs
Emma Strating (HS Utrecht en Open Universiteit), Maaike Koopman en Kristin Vanlommel (HS Utrecht) Marjan Vermeulen (Open Universiteit)
Paperpresentatie (377)
Lees meer over dit onderzoek
- Een nieuwe kijk op rubrics - een eye-tracking studie naar het kijkgedrag van studenten
Lieselotte Postmes en Renske de Kleijn (UMC Utrecht), Leen Catrysse (Open Universiteit), Marije Lesterhuis en Marieke van der Schaaf (UMC Utrecht)
Paperpresentatie (382)
- Wat werkt wanneer? Uitgewerkte voorbeelden en retrieval practice bij probleemoplossende vaardigheden
Sterre Ruitenburg, Gino Camp, Kevin Ackermans, Paul Kirschner en Halszka Jarodzka (Open Universiteit)
Paperpresentatie (97)
Lees meer over dit onderzoek
- Professionele leergemeenschap: bouwen aan collectieve motivatie voor collectief leren
Femke Nijland en Marjan Vermeulen (Open Universiteit)
Paperpresentatie (536)
- Kwaliteitsvolle leermiddelen: een rapid evidence assessment
Pieter Verachtert en Kim Bellens (Thomas More Hogeschool), Paul Kirschner (Open Universiteit)
Paperpresentatie (561)
- Psychologische basisbehoeften van pabostudenten in blended Teacher Learning Groups
Ann de Vocht (Vrije basisschool Sint-Ursula Lisp), Emmy Vrieling-Teunter (Open Universiteit), Patrick Sins (Thoms More Hogeschool) en Marjan Vermeulen (Open Universiteit
Paperpresentatie (124)
- Stagebegeleiding. Welke begeleidingsstrategieën hanteren praktijkopleiders op de werkplek?
Lieke Ceelen (Open Universiteit), Anne Khaled (HAN), Loek Nieuwenhuis en Elly de Bruijn (Open Universiteit)
Paperpresentatie (478)
- Balanceren bij toetsconstructie: de invloed van afbeeldingen op het beantwoorden van toetsvragen
Jorik Arts (Fontys), Kim Dirkx (HS Zuyd), Wilco Emons (Tilburg University), Desiree Joosten-ten Brinke en Halszka Jarodzka (Open Universiteit)
Paperpresentatie (519)
Posterpresentaties
- Opvattingen van docenten over toetsbekwaamheid als een dynamisch, contextueel en sociaal proces
Poster op de postermarkt (288)
Kitty Meijer en Liesbeth Baartman (HS Utrecht), Marjan Vermeulen en Elly de Bruijn (Open Universiteit)
- Een inkijk in de ontwikkeling van beroepskennis van ervaren mbo-docenten
Posterpresentatie / meedenksessie (271)
Marjanne Hagedoorn (Open Universiteit) Maaike Koopman (HS Utrecht), Wenja Heusdens (Studio Onderwijs), Elly de Bruijn (Open Universiteit)
- Wat weten HBO-studenten over revisie en hoe reviseren ze hun thesis?
Tanja Beks (HS Breda) en Olga Firssova (Open Universiteit)
Poster op de postermarkt (532)
Rondetafelgesprekken
- Inductietrajecten in het mbo: wat vinden zij-instromers er zelf van?
Edy van Renselaar en Elly de Bruijn (Open Universiteit) zijn bij de deelnemers
Rondetafelgesprek (224)
- AI en machine learning in het onderwijs: van meningen naar feiten
Rondetafelgesprek (704)
Karel Kreijns is een van de deelnemers
- Zijinstromers in beroep tussen willen en moeten (in po, vo en mbo)
Bibi van Wolput en Tamar Tas (HS Utrecht), Edy van Renselaar (Open Universiteit), Ginny Vlieks (HS Utrecht)
World café (610)
Symposia
- Professionele ontwikkeling van docenten en teams in het mbo
Symposium (262)
Elly de Bruijn is voorzitter
- Professionele identiteit en leiderschapsgedrag van schoolleiders in po, vo, mbo
Symposium (266)
Marjan Vermeulen (Open Universiteit) is een van de deelnemers (90 min.)
- Responsief curriculumontwerp: wat vraagt dat?
Symposium (392)
Joyce Vreuls (Open Universiteit en Zuyd Hogeschool) en Elly de Bruijn (Open Universiteit) leveren een bijdrage.
- De leraar als ontwerper: Op zoek naar gemeenschappelijke taal in diverse ontwerpcontexten
Symposium (419)
Olga Firssova (Open Universiteit) levert een van de bijdrage.
Meer informatie
Meer weten over deze onderzoeken? Het abstractboek van ORD 2023 bevat een korte en een uitgebreidere tekst over elke presentatie. (Het nummer tussen haakjes verwijst naar het nummer in het abstractboek.) In gesprek met de onderzoeker? Kom naar de ORD 2023 van 5 tot 7 juli in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de conferentiesite.