null Gratis e-book over seamless learning en de relevantie voor het hoger onderwijs volgens docenten

OW_SeamlessLearning_14300_head_large.jpg
Gratis e-book over seamless learning en de relevantie voor het hoger onderwijs volgens docenten
Tijdens de M-learn 2020 conferentie is een open e-book gepresenteerd over Seamless Learning in Higher Education. In een van de hoofdstukken van dat boek beschrijft Ellen Rusman de ontwikkelingen in het Nederlandse hoger onderwijs op het gebied van Seamless Learning, oftewel grensoverschrijdend en overal leren middels ICT.

Altijd en overal leren

Meteen op de eerste dag van de conferentie werd het open e-book Seamless Learning in Higher Education gepresenteerd. Seamless learning wil de leerervaringen en leeractiviteiten die een lerende beleeft in verschillende contexten met elkaar verbinden zodat de leerprocessen ondersteund, verbeterd en versterkt worden. Technologie speelt daar een belangrijke rol in: via mobiele telefoons of cloudtechnologie kunnen bijvoorbeeld leren binnen en buiten school, of leren op het werk en tijdens trainingen met elkaar verbonden worden. Dat biedt allerlei uitdagingen en mogelijkheden voor het onderwijs. Hoe maak je dat soort onderwijs? Hoe ontwerp je leerscenario’s en de bijbehorende technologie om leren én begeleiden 'in' en 'over' die verschillende omgevingen te ondersteunen? Dat is van de vragen waar de onderzoeksgroep Mobile and Seamless Learning Design van de faculteit Onderwijswetenschappen zich mee bezighoudt.

Belangstelling in hoger onderwijs

Hoe staat het met de belangstelling voor seamless learning in het hoger onderwijsveld? Het idee voor een boek dat antwoord geeft op die vraag ontstond tijdens de M-learn conferentie in 2018. Men besloot om met de onderzoeksmethodiek van Ellen Rusman van de Open Universiteit een gezamenlijk onderzoek op te zetten om de belangstelling van het onderwijsveld te peilen voor het concept Seamless Learning. Ellen Rusman heeft zelf het hoofdstuk over Nederland geschreven. Het boek is voor iedereen gratis te downloaden.

Scenario’s om als leerkracht leren op school en buitenschools leren aan elkaar te koppelen

Op dag 2 presenteerde Olga Firssova een paper geschreven samen met collega’s Francis Brouns, Howard Spoelstra en Ellen Rusman. Deze paper 'Educational practitioners as designers of seamless learning: Lessons from a seamless learning scenarios design experience' analyseert een aantal scenario’s waarmee het leren op school en buitenschools leren (in een museum, een dierentuin, in de natuur) aan elkaar worden gekoppeld. Deze scenario’s zijn ontworpen door masterstudenten en andere belangstellenden tijdens een conferentie van de Masteropleiding Onderwijswetenschappen over Seamless Learning. De analyse van de scenario’s in de gepresenteerde paper liet zien dat de geinteresseerde vertegenwoordigers van het onderwijsveld het concept van Leren Overal goed oppakken en naar concrete activiteiten voor hun leerlingen vertalen. Op het technologisch vlak is de ondersteuning van experts welkom.

Ellen Rusman benoemd tot bestuurslid IamLearn

De 19e wereldconferentie over Mobile, Blended and Seamless Learning vond niet zoals gepland plaats in Caïro, maar was volledig online. Ellen Rusman en Olga Firssova van de Mobile and Seamless Learning Design onderzoeksgroep van de Open Universiteit konden hun bijdragen dus van achter de computer verzorgen. Op de laatste dag van de conferentie werd Ellen Rusman gekozen als bestuurslid (Member at Large) van het Executive Committee van IamLearn, the International Association of Mobile Learning.
Alle materialen van de m-learn conferentie (opnames van de presentaties en workshops) worden via de conferentiewebsite gedeeld en de papers worden binnenkort gepubliceerd.