Gratis webinar Leren met AI - inspirerende voorbeelden
Kansen benutten
Vaak gaat het in de discussie over AI in het onderwijs over de gevaren. Maar er zijn ook veel kansen, kansen die nu al in de praktijk worden benut of worden onderzocht. Halszka Jarodzka neemt de deelnemers aan het webinar mee naar drie inspirerende praktijkvoorbeelden van de Open Universiteit. Ze laat zien hoe de instelling AI inzet om het onderwijsproces te ondersteunen.
Slim bekeken: AI-tool helpt docenten betere feedback te geven
De tool 'Slim bekeken' richt zich op efficiënter en effectiever feedback geven en ontvangen. Het systeem ondersteunt docenten bij het geven van gestructureerde, consistente en inhoudelijk sterke feedback. Mede door de inzet van AI kunnen ze sneller en nauwkeuriger beoordelen. En is hun feedback gestructureerd, consistent en duidelijk. De tool, die al in gebruik is, wordt nog doorontwikkeld. Er wordt gewerkt aan controle op verwerking van de feedback door studenten, aan het automatisch genereren van kritische vragen en zelftoetsen, en aan ondersteuning van schrijfvaardigheid en peer feedback.
Een avatar die je helpt leren
ART is een virtueel studiemaatje of een virtuele tutor. Een avatar die studenten helpt bij hun studie. ART kent de cursus door en door, en studenten kunnen hem vragen stellen over de cursus. Hij kan hoofdstukken samenvatten, aangeven waar informatie terug te vinden is, je overhoren of feedback geven op opdrachten. ART (Augmented Reality Tutor) won in 2024 de Product van het jaar award bij de Open Universiteit en wordt al bij verschillende faculteiten gebruikt.
Onzichtbare processen zichtbaar maken
Het mooie van AI is dat het enorme hoeveelheden data kan analyseren en overzichten kan genereren. In 2025 is de Open Universiteit een project gestart om die eigenschap te benutten voor beter leesonderwijs. Met eye-tracking wordt geregistreerd hoe leerlingen een tekst lezen: waar kijken ze naar en hoe lang, wanneer of waardoor worden ze afgeleid, hoe 'springen' hun ogen over een tekst, etc. Dat levert een enorme hoeveelheid data op. AI vertaalt die data tot voor leerkrachten begrijpelijke informatie over hoe de leerling leest. Met die informatie kunnen zij bepalen hoe ze die leerling het best kunnen begeleiden. Het project, genaamd EYE-TEACH, loopt tot 2028.
Uitdagingen en ontwikkelingen
Naast alle kansen zijn er vragen, uitdagingen en ontwikkelingen. Ook daar gaat Jarodzka op in. In 2024 heeft de Europese Unie de Artificial Intelligence Act gepubliceerd. Wat betekent dat voor AI in het onderwijs? De wet wijst onder andere op de kloof tussen digitaal geletterden en digitaal ongeletterden, op de neiging van AI om een blank, mannelijk wereldbeeld te verspreiden. Jarodzka gaat in op de impact van Large Language Models (ChatGPT en collega’s) op de onderwijsvrijheid en lerarenopleidingen. En ze vertelt over het onderzoeksproject ADMIT waar de Open Universiteit aan deelneemt dat zich richt op educatieve en ethische voorwaarden voor verantwoord gebruik van generatieve AI (zoals ChatGPT) in het hoger onderwijs.
Maand van AI in het onderwijs
Negen onderwijsinstellingen uit Zuidoost-Nederland bundelen hun krachten om de hele maand juni AI in het onderwijs in de schijnwerpers te zetten. Met een programma vol gratis webinars, workshops en online modules ontdek je hoe AI de toekomst van leren verandert. Bekijk het hele programma op de pagina maand van AI in het onderwijs. Aanmelden voor dit gratis webinar is mogelijk via het aanmeldformulier.