null Chatbots in het onderwijs voor effectievere leerstrategieën

OW_Chatbot_Effectieve_Leerstrategie_22521_head_large.jpg

Chatbots in het onderwijs voor effectievere leerstrategieën

Een chatbot als studybuddy die jou, op maat, studieadvies geeft en je zo helpt om effectief te studeren. Dat is het einddoel van het onderzoek van Tim Debets. Op 21 april 2023 vertelt hij over zijn onderzoek op het symposium Effectief leren.

Studenten studeren niet altijd even effectief

Studenten in het hoger onderwijs zijn het grootste deel van hun tijd bezig met zelfstudie. Hoe succesvol die zelfstudie is, hangt voor een groot deel af van de kwaliteit van die zelfstudie. Uit onderzoek weten we echter dat studenten niet altijd op de meest effectieve manier studeren. Bovendien kunnen ze niet goed inschatten hoe efficiënt hun leerstrategieën zijn. Zo kiezen veel studenten er bijvoorbeeld voor om tekst te arceren of om het materiaal opnieuw te lezen. Maar uit onderzoek weten we dat het efficiënter is om bijvoorbeeld jezelf toetsen of om het oefenen over langere tijd uit te spreiden. Er zijn wel trainingen en handboeken voor effectieve zelfstudie, maar die zijn niet taakspecifiek, niet gepersonaliseerd, beperkt in tijd en vormen een behoorlijke onderwijslast.

Educatieve chatbots: een study buddy

Onderzoeker Tim Debets zoekt een oplossing in het inzetten van educatieve chatbots. Samen met een multidisciplinair onderzoeksteam ontwikkelt hij een educatieve chatbot (een study buddy). Die chatbot geeft direct, gepersonaliseerd en contextspecifiek studieadvies aan studenten van de Open Universiteit in alle opleidingen. Momenteel wordt in een pilotproject een chatbot ontwikkeld bij de faculteit Onderwijswetenschappen. In deze pilot geeft de chatbot nog vaste, voorgestructureerde adviezen in één beperkte setting.

Artificiële intelligentie

De volgende stap is het ontwikkelen van een meer algemene, adaptieve chatbot voor experimenteel onderzoek met geautomatiseerde adviesstrategieën rond effectief leren. Het team onderzoekt hoe wat we weten over effectieve leerstrategieën kan worden geformaliseerd in nieuwe representaties en algoritmen. Op basis daarvan kan een adaptieve dialoogmanager, een onderdeel van de chatbot, het leerproces van studenten ondersteunen. Meer specifiek zal in dit project worden aangehaakt bij recent onderzoek op het gebied van artificiële intelligentie waarbinnen geformaliseerde kennis, bijvoorbeeld in de vorm van regels, beperkingen of domeinkennis, wordt ingebracht.

Symposium Effectief leren

Tim Debets vertelt tijdens het symposium Effectief leren over het onderzoeksproject en waar ze op dit moment staan. Hij is een van de sprekers tijdens dit symposium dat eindigt met de oratie van prof. dr. Gino Camp, bijzonder hoogleraar Effectief leren. Het symposium vindt plaats op vrijdag 21 april 2023 vanaf 10.30 uur in Heerlen.

Kijk voor meer informatie over het programma en inschrijving op de conferentiesite.