Tevredenheid over de zorg
De onderzoekers keken vervolgens naar de effecten op de ervaring van de patiënten, in vergelijking met een andere groep die uitsluitend reguliere zorg kreeg. De kwaliteit van leven nam niet significant toe, maar de patiënten die een beroep konden doen op de ondersteuningsconsulent maakten wel iets minder gebruik van andere ondersteunende zorg. Ze schatten bovendien de mate waarin ze zelf invloed hadden op hun situatie (eigen effectiviteit) hoger in en rapporteerden meer tevredenheid over de zorg. De onderzoekers adviseren dan ook om de ondersteuningsconsulent in te zetten bij kwetsbare patiënten.
In een eerder onderzoek naar de ondersteuningsconsulent was al gebleken dat ongeveer 90 procent van de deelnemers de extra ondersteuning als waardevol, toegankelijk en betrouwbaar beschouwde. De deelnemers die de consulent om advies vroegen, vonden dat ze adequaat werden geïnformeerd. Ook de meeste zorgprofessionals die samenwerkten met de ondersteuningsconsulent waren enthousiast. Ze vonden de consulent een waardevolle aanvulling op de bestaande zorg, en dat die beschikbaar zou moeten zijn voor alle patiënten.
De onderzoeksresultaten werden gepubliceerd in het tijdschrift Supportive Care in Cancer.