null Boek: leerlingen motiveren door minder te toetsen en meer te spelen 

Home_SpelendKind_15919_head_large.jpg

Boek: leerlingen motiveren door minder te toetsen en meer te spelen 

Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator durft juist de controle los te laten. Dat stelt Rob Martens, hoogleraar bij de Open Universiteit,  in zijn boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren: waarom we allemaal willen leren'.

Aangeboren nieuwsgierigheid

In het boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren' bespreekt Rob Martens hoe we de ontwikkeling van kinderen en jongeren zo positief mogelijk kunnen beïnvloeden. Niet het behalen van goede resultaten is belangrijk, wel het stimuleren van aangeboren nieuwsgierigheid. Want juist door spontaan spelplezier zijn leerlingen beter in staat om te leren. Het boek is een pleidooi voor meer compassie, meer speelruimte en minder druk in het onderwijs.

Intrinsieke motivatie

In zijn boek verkent Martens wat de veel gebruikte term intrinsieke motivatie echt betekent. Hij laat zien hoe we een te technocratisch mensbeeld hebben gekregen en continu denken in input en output. Het onhandige van intrinsieke motivatie is dat die enkel opbloeit in vrijheid. Het moet spel zijn, nergens om gaan. Je moet niet afgerekend worden en dus de vrijheid hebben om te experimenteren, het jezelf moeilijk te maken, te onderzoeken en fouten te maken. Als je denkt in input en output, zoals ook in het onderwijs vaak gebeurt, is daar geen ruimte voor.
Allerlei nuttige tips en verhalen laten zien wie wij mensen - kinderen en jongeren voorop - echt zijn: sociaal, spelend, en nieuwsgierig om te leren.

Het boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren: waarom we allemaal willen leren' van Rob Martens is verschenen in 2022 en verkrijgbaar in de boekhandels.