null Meer vrouwen in de informatica begint bij inclusief informaticaonderwijs

INF_Train4Smart_16210_head_large.jpg

Meer vrouwen in de informatica begint bij inclusief informaticaonderwijs

Veel meisjes beginnen aan een informaticaopleiding en ze presteren goed. Toch beginnen maar weinig vrouwen aan een carrière in dit vakgebied. Hoe komt dat? En hoe kun je dat veranderen? Promovenda Dana Kube doet daar samen met Karel Kreijns en Hendrik Drachsler van de faculteit Onderwijswetenschappen onderzoek naar.

Vooroordelen en stereotyperingen

Een oorzaak zou kunnen liggen in de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen binnen dit vakgebied, aldus de onderzoekers. Dat begint al binnen het informaticaonderwijs: daar heersen nog veel vooroordelen en stereotyperingen over iemands gender. Informaticaonderwijs (zoals ook wiskunde en techniek) wordt vaak nog gezien als ‘typisch iets voor mannen’. Vrouwen zijn immers niet goed in dergelijke vakken, is vaak de onterechte overtuiging.

Inclusiviteit bevorderen door samenwerkend leren

Computer-supported collaborative learning (CSCL) - het organiseren van online groepen waarin studenten samenwerkend leren - zou een oplossing kunnen bieden. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat online samenwerkingsgroepen kunnen helpen om traditionele visies op gender te doorbreken, positieve wederzijdse relaties kan bevorderen en een beter begrip van gelijkheid en diversiteit kan scheppen. Maar dan is er wel meer aandacht nodig voor nieuwe designs van dit onderwijs, aldus Kube.

Review van 27 studies over CSCL

Kube, Kreijns en Drachsler baseren hun conclusies op een systematische literatuurreview. Onderzoeksvraag was of en hoe CSCL kan helpen om genderinclusief leren te bevorderen. Ze hebben in kaart gebracht vanuit welk perspectief gender werd benaderd in 27 studies over CSCL. De meeste studies vonden plaats in het informaticaonderwijs. De onderzoekers constateerden dat veel onderzoeken een traditionele visie hebben op gender, als een vaststaand biologisch gegeven dat bepalend is voor iemands gedrag en houding. Minder dan de helft van de studies beschouwde gender als een flexibele, veelzijdige sociale constructie. Wel bleek uit de meeste artikelen dat diversiteit en gemengde teams een succesvolle methode zijn voor het bereiken van verschillende cognitieve en sociale doelen.

Meer onderzoek nodig

De onderzoekers pleiten voor verder empirisch onderzoek om te kijken of CSCL gendervooroordelen in de onderwijspraktijk kan verminderen. Deze onderwijsvorm lijkt wat dat betreft veelbelovend, maar er is nog veel winst te behalen op het gebied van vooroordelen in het informaticaonderwijs. Een specifieke onderzoeksagenda over gender in CSCL is daarom nodig, aldus de onderzoekers. De leerervaringen van meisjes en vrouwen worden gevormd door de heersende genderstereotypen in informatica en het gebrek aan rolmodellen waarmee ze zich kunnen identificeren. Een realistischere voorstelling van vrouwen zou ertoe kunnen leiden dat meer vrouwen kiezen voor onderwijs en een carrière in de informatica.

De OU-onderzoekers werkten samen met Joshua Weidlich en Ioana Jivet van het Leibniz Instituut voor Onderzoek en Informatie in het Onderwijs. Het artikel 'Gendered differences versus doing gender: a systematic review on the role of gender in CSCL' is gratis te lezen.