null Onderzoek naar netwerkleren voor pabostudenten

OW_13091_AutonomieStructuur_head_large.jpg
Leren
Onderzoek naar netwerkleren voor pabostudenten
Binnen het onderwijs bestaan er al een tijd leernetwerken, waarin leraren hun kennis en ervaringen uitwisselen om zo hun professionaliteit en motivatie te toetsen en te vergroten. Nu hebben vier pabo’s de handen ineengeslagen om leernetwerken op te richten voor hun studenten, en daarmee hun studiemotivatie te verhogen. De Open Universiteit, specifiek het Welten-instituut, gaat samen met die vier pabo’s onderzoeken hoe deze leernetwerken kunnen werken.

Leernetwerken pabo’s

Wat zorgt ervoor dat studenten willen leren? Dit is de hamvraag voor iedere docent. Immers, gemotiveerde studenten die betrokken zijn bij hun studie hebben een grotere kans op studiesucces en maken het werk van de docent simpelweg leuker.
Bij lerarenopleidingen basisonderwijs, die te maken hebben met studievertraging, studie-uitval en een gevarieerde studentenpopulatie enerzijds en een groeiende vraag naar leerkrachten anderzijds, staat studentenwelzijn hoog op de agenda. Om studentbetrokkenheid te vergroten, hebben vier pabo’s op verschillende plekken in het land - Doetinchem, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam - leernetwerken opgericht over onderwerpen die relevant zijn voor (aanstaande) leerkrachten. Deze netwerken bestaan uit studenten, lerarenopleiders, leerkrachten en onderzoekers. De verwachting is dat deze nieuwe, kleinschalige onderwijssetting informeel leren en eigenaarschap stimuleert, waardoor studentbetrokkenheid en motivatie stijgen.

Onderzoek naar netwerkleren

Het Welten-instituut heeft een jarenlange ervaring met het onderzoek naar leernetwerken in het onderwijs. Maar dat onderzoek heeft zich tot nu vooral gericht op de rol van leerkrachten in netwerken. In dit project staat de student centraal, wat weer andere onderzoeksvragen opwerpt. Randvoorwaarden en succesfactoren voor de participatie van studenten in netwerken worden geïdentificeerd: wat houdt nu precies de rol van de student in een dergelijk netwerk in? Hoe kunnen obstakels die studenten tegenkomen overwonnen worden? Hoe kunnen lerarenopleiders hun studenten adequaat voorbereiden op participatie in netwerken? Hoe beïnvloedt participatie in netwerken de betrokkenheid en motivatie van studenten? En hoe kunnen in meer algemene zin inzichten in studentbetrokkenheid, motivatie, eigenaarschap en informeel leren vertaald worden naar richtlijnen voor het ontwerpen van netwerkleren als succesvolle onderwijssetting?

Project

Namens de Open Universiteit werken Emmy Vrieling, Saskia Brand-Gruwel en Marjan Vermeulen mee aan het onderzoek. Vrieling is verbonden aan het Welten-instituut en Iselinge Hogeschool in Doetinchem, een van de vier pabo’s die bij het leernetwerkproject betrokken zijn. De andere pabo’s zijn Marnix Academie in Utrecht, iPabo in Amsterdam en Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Het onderzoek loopt van juni 2019 tot juni 2022 en wordt ondersteund door een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).