null Podcast over het managen van innovatie in het onderwijs

OW_PodcastManagenInnovatieOnderwijs_15895_head_large.jpg

Podcast over het managen van innovatie in het onderwijs

Het managen van innovatie in het onderwijs is vaak complex. Wat kunnen we leren van de veranderkunde? Welke tips en tricks kennen we? En is innovatie überhaupt wel te managen? Mario Kieft, hoofddocent organisatieverandering bij de Open Universiteit, is te gast in de nieuwe aflevering van de podcast van 'De Onderwijsvernieuwers'.

'Veel veranderingen komen tot stand ondanks het verandermanagement'

Kieft heeft als onderzoeker en als adviseur veel kennis opgedaan over veranderdynamiek in publieke instellingen. In de podcast deelt hij de veranderkundige inzichten over innoveren. Zijn eerste statement is meteen dat hij niet graag spreekt over het managen van innovatie. 'Als je verandering gaat managen is het per definitie al mislukt. Mensen zouden zelf moeten veranderen: 'dit werkt niet, dus ik ga wat anders proberen, iets nieuws doen'. Als je zegt dat je dat moet managen, leg je het buiten de personen zelf, neem je het initiatief weg. Veel veranderingen komen tot stand ondanks het verandermanagement', aldus Kieft.

Sleurhutgedrag, workshoptoerisme en de cultuur van de stilte

Hoe dan wel? 'In een organisaties zie je vaak al experimenten die passen bij jouw doelstelling als manager. Het heeft veel meer zin om daarbij aan te sluiten. Maak dat groter en zorg dat dat een soort netwerk wordt', is een van de tips van Mario. Beluister de hele podcast, waarin ook gesproken wordt over sleurhutgedrag, workshoptoerisme en de cultuur van de stilte.

Beluister de podcast.