Symposium: het gebruik van Artificiële Intelligentie in het onderwijs
Hoe adequaat en zinvol zijn huidige benaderingen?
Digitale leeromgevingen leveren gigantisch veel informatie op. De analyse van die gegevens (ook wel Learning Analytics genoemd) met gebruik van AI kan inzichten verschaffen in de capaciteiten en gedragspatronen van leerlingen. Die inzichten kunnen leiden tot cruciale actiepunten om het curriculum en cursusontwerp te sturen, maar ook om nieuw onderwijsaanbod te ontwikkelen en - met inzet van Artificiële Intelligentie - gepersonaliseerde hulp aan te bieden. Maar zijn de huidige benaderingen van AI in het onderwijs adequaat en zinvol voor het studiesucces van onze studenten?
AI-kunst
Tijdens de symposium is een vernissage van de AI-kunstenaar Alexander Gürten uit Berlin. Alexander Gürten heeft Design en Wiskunde gestudeerd en werkt al lang samen met Hendrik Drachsler aan de impact van AI op het samenleven, en meer in het bijzonder onderwijs en kunst. In 2005 schreef hij zijn Diploma-thesis in kunstfilosofie met de titel 'Can an artificial intelligence understand art'. In zijn AI-kunst concentreert hij zich op bepaalde grafische stijlen en geeft hij de AI het liefst zoveel mogelijk creatieve vrijheid.
Het programma
12.30 uur | Opening vernissage en ontvangst met koffie |
13.00 uur | Opening van het symposium |
13.10 uur |
Keynote: Studenten facing AI Jivet wijst er in haar keynote op dat de Learning Analytics gemeenschap in de praktijk sterk gefocust is op 'Analytics' en veel minder op 'Learning'. Ze bespreekt twee cruciale uitdagingen bij het ontwerpen van studentgerichte leeranalyse in het hoger onderwijs. De eerste is het identificeren welke informatie zinvol is en welke gegevensbronnen daarbij horen om met gebruik van AI gerichte feedback voor studenten te genereren. De tweede is het vinden van methoden om deze informatie zó uit te leveren aan studenten dat het ondersteunt, aanzet tot nadenken en hen in staat stelt om actie te ondernemen. |
14.00 uur | Pauze |
14.15 uur |
Interactieve workshop 1 FoLA2 is een methode om het praktische gebruik van Learning Analytics in bestaande instructieontwerpen te faciliteren. De deelnemers gaan op basis van het FoLA2 gameboard samen een Highly-Informative Learning Analytics ontwerp maken voor hun cursussen. Interactieve workshop 2 In de workshop introduceert Biedermann de zogenaamde Data-Enriched Learning Activities (DeLA’s). Dit zijn activiteiten die rijke inzichten verschaffen in de competetentieontwikkeling van lerenden binnen een digitale leeractiviteit. Het onderzoeksprogramma Highly-Informative Learning Analytics (HILA) heeft geleid tot verschillende DeLA’s voor lezen, schrijven, modelleren en groepsinteracties. De DeLA’s analyseren data tijdens het leerproces met AI en kunnen zeer informatieve feedback geven over de competentieontwikkeling van leerlingen in real-time. |
15.30 uur | Korte pauze |
16.00 uur |
Inaugurele rede Hendrik Drachsler gaat in op de vraag of de huidige benaderingen van AI-programmás in het onderwijs adequaat en zinvol zijn. En hij presenteert het onderzoeksprogramma Highly-Informative Learning Analytics (HILA). Dit programma combineert psychometrie, leerontwerp en leeranalyse om studenten zeer informatieve feedback te geven. |
Aanmelden
Het symposium vindt plaats op 12 mei 2023 vanaf 12.30 uur bij de Open Universiteit in Heerlen. Deelname aan symposium en oratie is gratis, maar aanmelden is verplicht. Aanmelding kan tot en met 4 mei 2023 via www.ou.nl/uitnodiging.