null Virtuele tutor stimuleert growth mindset en leerprestaties bij kinderen

OW_BroodjeAapverhalen_13415_head_large.jpg

Virtuele tutor stimuleert growth mindset en leerprestaties bij kinderen

Als kinderen meekrijgen dat ze alles kunnen leren als ze hun best doen en een zogenoemde growth mindset hebben, leren ze meer en beter. Dat effect neemt nog toe wanneer ze hulp krijgen van een virtuele begeleider. Dat ontdekte Kate Xu van de vakgroep Voorwaarden voor een leven lang leren van de Open Universiteit, in samenwerking met haar collega's Κοnstantinos Michos en Sascha Schneider (Universiteit van Zürich).

Growth mindset vs. fixed mindset

Hun onderzoek ging na hoe je een growth mindset bij kinderen kunt stimuleren bij een digitale leertaak. Mensen met een fixed mindset hebben de overtuiging dat intelligentie en vaardigheden vaststaande eigenschappen zijn. Zij richten zich vaak op het leveren van meetbare prestaties. Mensen met een growth mindset daarentegen denken dat ze hun intelligentie en vaardigheden kunnen ontwikkelen door veel te oefenen. Zij richten zich vaker op persoonlijke ontwikkeling en hun leerproces. Deze mensen zijn ook vaker intrinsiek gemotiveerd, wat wil zeggen dat ze zich niet zozeer willen inspannen om een beloning te krijgen (zoals een hoog cijfer), maar om zelf iets te leren (beter worden in een vaardigheid).

Onderzoeksopzet

De onderzoekers gingen na of je de growth mindset van basisschoolleerlingen tijdens een digitale leertaak kunt stimuleren, en of deze extra toeneemt als je gebruikmaakt van virtuele tutor. Dat is een virtueel pedagogisch leermiddel in de vorm van een vriendelijk ogend poppetje dat de leerlingen voorziet van uitleg. De verwachting was dat deze virtuele tutor zou zorgen voor een sterke growth mindset, meer motivatie en betere leerprestaties. Om dit te onderzoeken, werden 149 basisschoolleerlingen opgedeeld in vier groepen. Ze moesten een instructievideo bekijken met teksten en beelden die hun mindset beïnvloedden. De eerste twee groepen kregen een video te zien die een fixed mindset zou stimuleren. De ene groep kreeg hulp van een virtuele tutor en de andere groep niet. De derde en vierde groep kregen een video te zien die gericht was op het bevorderen van een growth mindset, waarbij de derde groep geen virtuele tutor kreeg en de vierde groep wel.


Combinatie growth mindset-bevordering en virtuele tutor werkt

Uit de resultaten bleek dat de growth mindset van de kinderen in de derde en vierde groep inderdaad toenam en dat zij beter scoorden op een toets over de leerstof. Ook bleek de virtuele tutor te zorgen voor meer inzet, vooral bij de kinderen in de growth mindset-groepen: zij behaalden de hoogste leerresultaten, al was er tegen de verwachting in geen effect meetbaar op hun motivatie. Kortom, de combinatie van growth mindset-bevorderende instructie en virtuele tutors kan zorgen voor een beter begrip van de leerstof, en meer plezier in de klas. Ontwikkelaars van toekomstig digitaal onderwijsmateriaal doen er daarom goed in meer van dergelijke virtuele assistenten in te zetten.

Internationale belangstelling

De onderzoekers hielden een presentatie over dit onderwerp op de EARLI-conferentie, die plaatsvond in Thessaloniki, Griekenland. Hier presenteerden en bediscussieerden onderzoekers van over de hele wereld de nieuwste inzichten op het gebied van leren en instructie, met als speciaal thema 'Onderwijs als hoop in onzekere tijden'.

Bekijk meer informatie over de EARLI-conferentie en de de abstracts van de bijdragen.
Ook een groot aantal andere onderzoekers van de Open Universiteit presenteerden hun onderzoeksresultaten tijdens de EARLI.