Oefenen en feedback bij grote studentenaantallen
Om vaardigheden aan te leren is regelmatig oefenen en kwalitatieve feedback van groot belang. Bij een klein aantal studenten, fysiek aanwezig, is dit redelijk eenvoudig te organiseren. Door steeds grotere studentaantallen wordt het als docent moeilijk om hierin te voorzien. Het (online) aanleren van vaardigheden gebeurt niet vanzelf, maar vraagt om een goed uitgewerkt concept dat studenten aangehaakt houdt en actief aanzet tot reflectie. Online tools kunnen hierbij helpen.
Online samenwerken en mondeling presenteren
Tijdens het webinar worden twee casussen vanuit de Open Universiteit gepresenteerd. In de ene casus leren de studenten van - en met - elkaar hoe ze beter kunnen samenwerken in een online setting. Ze doen dit met de feedback- en reflectietool FROCOLE. De app verstrekt sociale interactie en helpt bij het voorkomen van groepsdynamische problemen. In de tweede casus, Pe(e)rfect Vaardig, leren studenten online mondelinge presentatievaardigheden aan. Dat doen ze onder andere door zichzelf en anderen te vergelijken met videovoorbeelden en door elkaar feedback te geven.
In je eigen praktijk inzetten
De twee tools zijn getest met grote groepen studenten en worden ingezet in het onderwijs van de Open Universiteit. Je krijgt informatie over de aanpak van de Open Universiteit en maakt kennis met de gebruikte tools. Beide zijn ontwikkeld in het kader van de Stimuleringsregeling Open en online onderwijs en je kunt ze ook zelf in je eigen onderwijspraktijk inzetten. Wil je de tool zelf gebruiken dan is het zaak om zelf de hosting te organiseren binnen je instelling. Alles wat hiervoor nodig is, is open source beschikbaar.
Meld je aan
Het webinar vindt plaats op vrijdag 18 november van 11.00 - 12.00 uur. Sprekers zijn Karel Kreijns, Maartje Henderikx en Ellen Rusman. Meer informatie over het programma en de aanmeldlink vind je op de SURF website.