null Gemak en tijdsduur zijn belangrijk bij beweeginterventies op scholen

OW_Presentatie_Bewegen_op_school_22498_head_large.jpg

Gemak en tijdsduur zijn belangrijk bij beweeginterventies op scholen

Scholen en leerlingen willen best meedoen aan beweeginterventies, maar willen wel graag flexibiliteit, gemak en niet te lange programma's. Dat concluderen onderzoekers van de Open Universiteit.

Bewegen op school

We weten allemaal dat bewegen gezond is, maar toch doen we het steeds minder. Scholen vormen een goed uitgangspunt voor programma’s die een gezond beweegpatroon bij jongeren stimuleren, want jong geleerd is immers oud gedaan. Onderzoekers Inge van der Wurff en Rianne Golsteijn van de faculteit Psychologie en Mara Kirschner en Renate de Groot van de faculteit Onderwijswetenschappen wilden weten wat maakt dat scholen en leerlingen meedoen en blijven deelnemen aan beweeginterventies. Ze voerden een meta-analyse uit onder studies naar langdurige beweeginterventies op scholen. Ze analyseerden het percentage scholen en studenten dat meedeed aan deze interventies en hoeveel deelnemers uitvielen. Ook onderzochten ze de kenmerken van de interventies en de deelnemers die hiermee verband houden.

Niet te lang en niet te veel

Iets meer dan de helft van de onderzochte scholen was bereid mee te doen met een beweeginterventie. Bovendien viel bijna geen enkele school vroegtijdig uit. Ook het percentage studenten dat de interventie daadwerkelijk volhield was zeer hoog. Bij langdurige interventies en interventies die gebruikmaakten van bewegingsmeters, vielen meer deelnemers uit. De duur van het programma en het gemak van het gebruikte device bleken dus van belang. Daarnaast vielen meer leerlingen uit als interventies gebaseerd waren op een theorie of theoretisch model. Dit kan te maken hebben met het feit dat deze interventies uitgebreider leken te zijn, wat misschien 'te veel' was voor studenten. Opvallend was verder dat bij interventies met een hoog percentage vrouwen meer deelnemers uitvielen. Een mogelijke verklaring is dat als een interventie niet specifiek op meisjes is gericht, zij deze misschien niet leuk vinden. De onderzoekers concluderen dat het belangrijk is om beweeginterventies te ontwikkelen in samenwerking met scholen, docenten en studenten en om de interventies eenvoudig te implementeren te houden.

Het onderzoek

De onderzoekers van de Open Universiteit werkten samen met M. de Jonge en A. Singh van het Mulier Instituut en B. Berendsen en H. Savelberg van de School of Nutrition and Translational Research in Metabolism. De meta-analyse vond in 2021 en 2023 plaats en includeerde 95 studies wereldwijd, met in totaal 412 scholen en 43.070 studenten. Studies die in het onderzoek geïncludeerd zijn, rapporteerden over een beweeginterventie die langer duurde dan 12 weken en op middelbare scholen plaatsvonden met leerlingen die geen ziekte of aandoening hadden.

Het artikel 'School-based physical activity interventions: which intervention characteristics are associated with participation and retention? A meta-analysis' is gratis te lezen.