Individuele verschillen
Tot nu toe bleek het heel moeilijk om te voorspellen wie het meest baat heeft bij welke manier van leren. Dit project gaat in een scanomgeving onderzoek doen naar de manier waarop jongeren leren en vooral de verschillen daarin. Jongeren met verschillende achtergronden reageren misschien wel heel verschillend op sturing en feedback. Denk bijvoorbeeld aan jongeren met een lager IQ, een achtergrond van verwaarlozing of antisociaal gedrag. Als we eenmaal inzicht hebben in die processen, kunnen we rekening houden met die verschillen en precies die feedback, sturing en ondersteuning geven waar die individuele student het meest baat bij heeft.
Nationale Wetenschapsagenda
Het onderzoek start in januari 2018 en is onderdeel van het initiatief NeuroLabNL, opgesteld als onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda. Deze wetenschapsagenda bestaat uit acht onderzoeksvragen waar de wetenschap zich de komende jaren op gaat richten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de onderzoeksgroep Biopsychologie van leren van professor Renate de Groot samen met de universiteit Nijmegen en Avans Hogeschool.
Zie ook het debat Sturing versus autonomie dat plaatsvond tijdens de conferentie Optimaal leren.
Meer nieuws van het Welten-instituut.
Meer over het Welten-instituut