Vijf essentiële ondernemersvaardigheden
De mini-games zijn ondergebracht in vijf onderdelen (landen). In elk land verwerven de spelers zo op een actieve en ervaringsgerichte manier de kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor de ontwikkeling van ondernemerscompetenties in de bouw. In 'Italië' werken ze bijvoorbeeld aan de competentie 'initiatief nemen' en in het 'Verenigd Koninkrijk' gaan ze aan de slag met 'anderen mobiliseren'. De andere competenties zijn 'leren van ervaringen', 'ethisch en duurzaam denken' en 'motivatie en doorzettingsvermogen'.
Levensechte scenario’s
De spelers worden geconfronteerd met levensechte, complexe situaties en authentieke beroepstaken die ze ook in het dagelijks leven in de bouwwereld kunnen tegenkomen. Ze moeten beslissingen nemen, opties tegen elkaar afwegen, en nadenken over de bedrijfsmatige gevolgen van die opties. Het gaat om situaties die ze kunnen tegenkomen bij de opzet en het plannen van projecten, bij het beheren van de bedrijfsmiddelen, bij het kiezen van materialen, het onderhandelen met leveranciers etc.
Richtlijnen en tips
De game biedt ook richtlijnen aan bijvoorbeeld voor de communicatie binnen een bedrijf, voor het omgaan met een crisis of conflicten tussen werknemers en tussen werknemers en hun meerderen. Ze krijgen tips hoe ze kunnen werken aan motivatie en doorzettingsvermogen, hoe ze de impact van projecten in een gemeenschap kunnen analyseren of hoe ze voortdurend rekening kunnen houden met ethisch en professioneel gedrag binnen het bedrijf.
Deze (tweede) testronde vond plaats in onder meer Spanje. De docenten, alumni en studenten van de Fundación Laboral de la Construcción van Navarra, Cantabria y Andalucía zijn met de games aan de slag gegaan en waren positief. Later dit jaar worden de overige mini-games opgeleverd en geëvalueerd. TYCON is een Europees (Erasmus+ project) dat loopt van oktober 2018 tot februari 2021.