Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo
Tijdens de opleiding al leren netwerkleren
Opleiden, leren en professionaliseren vinden tegenwoordig steeds vaker plaats binnen netwerken. De deelnemers van zo'n netwerk delen (impliciete) kennis door met elkaar op te trekken en inzichten en ervaringen te delen. Binnen het onderwijs bestaan er al een tijd leernetwerken. De Open Universiteit en een aantal pabo's willen leraren-in-opleiding al tijdens hun studie kennis laten maken met leernetwerken.
Hoe begeleid je studenten daarbij?
De pabo-studenten hebben wel begeleiding nodig bij het leren netwerkleren. In een door NRO gesubsidieerd project werkt Emmy Vrieling-Teunter (Open Universiteit) samen met een reeks partners aan een interactieve tool voor pabo-opleiders om studenten te begeleiden bij het netwerkleren. Daarbij baseren ze zich op eerder ontwikkelde ontwerpeisen voor netwerkleren (uit het project studentenwelzijn door betrokkenheid en netwerkleren in het pabo-curriculum). Tijdens het Velon-congres laten zij het eerste ontwerp van de tool zien en bespreken ze de eerste resultaten uit de praktijk. Daarbij presenteren ze zowel de bevindingen van de pabo-opleiders als die van studenten en gaan ze in gesprek met de deelnemers.
Hoe verder?
De feedback van de deelnemers aan het Velon-congres wordt verwerkt in de volgende versie van de tool. De ontwikkelaars zoeken ook naar samenwerking bij de verdere ontwikkeling van de tool: wie van de deelnemers heeft interesse om deel te nemen aan de testgroep bij het verder ontwikkelen van de digitale tool? De uiteindelijke tool zal voor iedereen beschikbaar worden, onder andere via de projectwebsite.
Over het congres en andere presentaties
Het Velon-congres vindt plaats op 18 en 19 maart 2024 in Utrecht. De rondetafelsessie over de interactieve tool wordt verzorgd door Thomas Nieuwenhuize (masterstudent Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit) en zijn begeleiders Emmy Vrieling-Teunter (Open Universiteit) en Anna Hotze (Hogeschool iPabo).
Emmy Vrieling-Teunter is ook betrokken bij een andere presentatie tijdens het congres. Samen met Gertina Blanket verzorgt ze een presentatie over 'pabo-studenten in leernetwerken: relatie sociaal-cognitieve interactievaardigheden en sociale configuratie'. Daar presenteren ze deelresultaten van een onderzoekproject bij vier pabo-opleidingen waarbij niet de docent, maar de student in leernetwerken centraal staat.
Ook Nardie Fanchamps verzorgt een presentatie. Hij presenteert een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept voor pabo-studenten over lesgeven op het gebied van STEM (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde).