Hoogleraren
Prof. dr. Renate de Groot Ik heb een achtergrond in de gezondheidswetenschappen, neuropsychologie, neurowetenschappen en onderwijswetenschappen wat maakt dat ik zeer multidisciplinair ben. Ik zie het dan ook als mijn kerntaak om samenwerking tot stand te brengen, en expertise vanuit diverse disciplines (praktijk en wetenschappelijk) met elkaar te verbinden waardoor maatschappelijk relevante kennis vergroot wordt. Verder ben ik decaan van de Open Universiteit Graduate School [link], lid van de Commissie Ethische Toetsing van de Open Universiteit en lid van de Commissie Wetenschappelijke Integriteit. |
|
Prof. dr. Rob Martens |
Universitair (hoofd)docenten en docenten
Dr. Esther Bakker |
|
Dr. Laura Huiberts Ik ben universitair docent binnen de vakgroep Voorwaarden voor een Leven Lang Leren en heb een achtergrond in de chronobiologie, cognitieve- en omgevingspsychologie. In mijn onderzoek bekijk ik hoe de leefstijlfactoren slaap, voeding, en beweging samenhangen met de cognitie, schoolprestaties, en mentaal welbevinden van adolescenten en studenten. Dit doe ik zoveel mogelijk aan de hand van onderzoek in het dagelijks leven via experience sampling methodes. Daarnaast ben ik betrokken als docent in de cursus Atelier Voorwaarden voor Leren: Brein, Leefstijl, Motivatie en Emotie en begeleid ik verschillende studenten bij het schrijven van hun master thesis. |
|
Dr. Céleste Meijs AIs universitair docent doe ik onderzoek naar de relatie tussen executieve functies, sensorische prikkelverwerking, gedrag in de klas en (school)prestaties en naar de effecten van verschillende manieren van aanbieden van te-leren-informatie op leerprestaties. Daarnaast doe ik onderzoek naar zelfregulatie onder studenten aan een afstandsuniversiteit door het gebruik van leerstrategieën en de relatie met executieve functies en achtergrondfactoren. Verder ben ik examinator van de cursus Methoden voor onderwijsonderzoek, docent in de cursus Atelier Voorwaarden voor Leren: Brein, Leefstijl, Motivatie en Emotie begeleid ik promovendi en diverse masterthesisstudenten. |
|
Céline Mercier MSc Als docent en onderwijskundige houd ik mij vooral bezig met de ontwikkeling van onderwijs binnen de faculteit. Met mijn ervaring in het primair onderwijs poog ik een brug te slaan tussen de dagelijkse praktijk in het PO en het wetenschappelijk onderwijs dat wij aanbieden. Vanuit mijn opgedane kennis en ervaringen en mijn persoonlijke interesse staan diversiteit en kansengelijkheid voor mij hoog in het vaandel bij de ontwikkeling van dit onderwijs. Daarnaast ben ik als docent actief bij de cursus Ontwerpen van onderwijs. |
|
Dr. Joyce Neroni Als postdoc houd ik mij bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van student-gecentreerd leren voor zelfregulerend leren. Er zijn tegenwoordig verschillende onderwijsvormen waarbij de student centraal staat, zoals probleem-gestuurd (PGO) en project-gestuurd onderwijs (PjGO). In het algemeen wordt aangenomen dat deze onderwijsvormen een positief effect hebben op zelfregulerend leervermogen van studenten. Deze effectiviteit blijkt in de praktijk echter wisselend te zijn. Aan de hand van een meta-analyse en review studie brengen we in kaart welk effect PGO en PjGO op zelfregulerend leren hebben, en welke kenmerken hier van invloed op zijn. |
|
Dr. Lisette Wijnia Als universitair hoofddocent houd ik mij voornamelijk bezig met motivatie als psychologische voorwaarde voor (zelfregulerend) leren. In mijn onderzoek, kijk ik onder andere naar de effectiviteit van student-gecentreerde leeromgevingen, zoals probleemgestuurd en project-gestuurd onderwijs op de motivatie en zelfregulerend leervaardigheden van leerlingen/studenten. Ook doe ik onderzoek naar motivatie, zelfregulerend leren en metacognitie (met name accuraatheid van zelfbeoordelingen) in andere leercontexten. Ik ben examinator van Scriptieplan en Masterscriptie en begeleid verschillende studenten met hun masteronderzoek. Daarnaast houd ik mij bezig met de Digitale Didactiek en CPP Onderwijsinnovatie cursussen van de Faculteit Onderwijswetenschappen |
|
Dr. Kate Xu Ik ben universitair docent en wetenschappelijk vooral geïnteresseerd in de rol van motivatie bij leren en presteren. Dit doe ik met behulp van observationele en experimentele onderzoeksdesigns. Ik ben docent in de cursus Atelier Voorwaarden voor Leren: Brein, Leefstijl, Motivatie en Emotie, en begeleid promovendi en masterstudenten bij hun scriptie in opleiding Onderwijswetenschappen. Tevens ben ik lid van de Commissie Ethische Toetsing van de Open Universiteit. Ik ben associate editor van het tijdschrift Frontiers in Psychology, en lid van de redactieraad van het tijdschrift Learning and Instruction. |
|
Dr. Linda van Zutphen Ik ben universitair docent en heb een achtergrond in de bewegingswetenschappen, cognitieve neuropsychologie, neurowetenschappen en klinische psychologie. Mijn onderzoeksinteresse richt zich vooral op emotieregulatie(strategieën) van prestatiegerichte emoties. Binnen de master Onderwijswetenschappen ben ik docent in de cursus Methoden voor Onderwijsonderzoek en het Atelier Voorwaarden voor Leren: Brein, Leefstijl, Motivatie en Emotie. Daarnaast begeleid ik promovendi en diverse studenten bij het schrijven van hun masterthesis. |
Promovendi en externe promovendi
Janne Bosma MSc |
|
Maud Bouwens MSc |
|
Kateryna Holubinka MSc Als promovenda onderzoek ik hoe Virtual en Augmented reality en 3D technologieën het leerproces kunnen bevorderen en effectiever, efficiënter en plezieriger kunnen maken. Ik werk samen met internationale consortiumpartners uit Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk aan het door Eurostars gefinancierde project CloudClass. Ons doel is het ontwikkelen, testen en valideren van een oplossing die meer aantrekkelijke, interactieve en immersieve virtuele leerervaringen creëert voor OU-studenten. |
|
Giel Kessels MSc |
|
Mara Kirschner MSc Ik werk als promovenda op het Phit2learn project, in dit project wordt gekeken of leren in het middelbaar beroepsonderwijs verbeterd door leerinterventies. De focus van mijn onderzoek binnen dit project is: de relatie tussen verschillende soorten beweeggedrag (sedentair, licht fysiek en matig tot zwaar fysiek beweeggedrag) en het mentaal welbevinden van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Daarnaast ben ik docent in de cursus Methoden voor onderwijsonderzoek. |
|
Petra Luteijn MSc Na een loopbaan in de muziek (pianist en docent piano) ben ik Onderwijswetenschappen gaan studeren aan de Open Universiteit. Hierna kon ik als promovenda aan de slag. Ik werk voor het project PHIT2Learn, waar ik me bezighoud met onderzoek naar het effect van sta- en beweeginterventies op het cognitief functioneren en de creativiteit van MBO studenten. Dit onderzoek betreft zowel het effect van acute als langdurige interventies op deze uitkomstmaten. |
|
Dagmar Platte MSc Als externe promovenda doe ik onderzoek naar de rol van motivatie in leerprocessen. Meer specifiek ben ik geïnteresseerd in het bevorderen van een groeimindset bij basisschoolleerlingen en wil ik onderzoeken welke factoren daarop van invloed zijn. Daarnaast ben ik ook werkzaam in het basisonderwijs als intern begeleider en kleuterleerkracht. De vertaalslag van wetenschappelijke kennis naar de praktijk is daarbij een leuke uitdaging. |
|
Erik Roosken MSc Ik ben sinds maart 2021 verbonden aan de Open Universiteit als buitenpromovendus. Dankzij de Promotiebeurs voor leraren (NWO) kan ik twee dagen lesgeven op de basisschool combineren met twee dagen werken aan mijn onderzoek, waarbij ik begeleid word door Renate de Groot en Kate Xu. Het onderzoek richt zich op het verhogen van de motivatie van leerlingen op de basisschool voor het vak Natuur&Techniek door het inzetten van de utility-value interventie. Deze interventie richt zich op het verhogen van de instrumentele motivatie van leerlingen. Simpel gezegd worden leerlingen in staat gesteld om zelf antwoord te geven op de vraag: wat heb ik zelf aan deze kennis? |
|
Johannes Serfontein MSc |
|
Samantha Vos MSc Als promovenda doe ik onderzoek naar de relatie tussen zelf-regulerend leren, motivatie om te leren en welbevinden van studenten. Naast het beheersen van de lesstof wordt van studenten verwacht dat ze ook bepaalde academische en persoonlijke vaardigheden ontwikkelen, zoals time management, goal-setting, zelfcontrolerend gedrag en zelfbewustzijn. Deze vaardigheden en cognitieve strategieën die worden gebruikt om effectief te leren vallen onder te term ‘zelf-regulerend leren’ (ZRL). Het ontwikkelen van ZRL en de condities waarin ZRL kan floreren heeft een bepaalde invloed op de academische prestatie, de motivatie om te leren en het welzijn. In mijn promotietraject wordt hierover een empirisch framework ontwikkeld zodat het studiesucces en de kwaliteiten voor levenslang leren verhoogd kunnen worden. |
|
Anouk Wissink MSc Als extern promovenda bij de OU doe ik onderzoek naar ruimtelijke vermogens bij 6- tot 8-jarige kinderen in het primair onderwijs in relatie tot hun rekenvaardigheden. In het kader van mijn onderzoek zijn ruimtelijke vermogens essentieel voor het rekenonderwijs en zijn het sterke voorspellers voor succes in rekenprestaties. Bij ruimtelijke vermogens ligt de nadruk op het denken (inzicht) als doen (handelen). Met behulp van het Think3d! Programma, dat speciaal is ontworpen om ruimtelijke vermogens te trainen door middel van papier vouwen (origami) en papier knippen, vul ik mijn praktische RCT-studies aan. Naast mijn onderzoek werk ik als leerkracht en intern begeleider in het basisonderwijs. In februari 2022 heb ik een promotiebeurs leraren toegekend gekregen van de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). |