OW_LevenLangLeren_17076_head_large.jpg
Impact

Bijdragen aan het onderwijs en de maatschappij

De vakgroep Voorwaarden voor een Leven Lang Leren deelt haar kennis en onderzoeksresultaten in wetenschappelijke publicaties en in de cursussen van de opleiding Onderwijswetenschappen. Ook streeft de vakgroep ernaar met haar kennis bij te dragen aan de innovatie van het onderwijs en aan de maatschappij in het algemeen.

Leergang Brein en Leren in het Onderwijs
Dit is een professionaliseringsprogramma voor alle praktijkprofessionals in het onderwijs uit alle onderwijssectoren, gemaakt door Lisette Wijnia, Linda van Zutphen, Celeste Meijs, Laura Huiberts en Renate de Groot.
In dit professionaliseringstraject bespreken we en bieden we handvatten om via een holistische benadering vier belangrijke voorwaarden voor leren te verbeteren of ondersteunen: motivatie, emotieregulatie, neuropsychologische functies (i.e., executieve functies en sensorische prikkelverwerking) en leefstijlfactoren (i.e., beweging, slaap en voeding). Vanuit de wetenschap proberen wij met gefundeerde antwoorden op de vragen te komen en praktijkgerichte invulling eraan te geven. Voor meer informatie neem contact op met Renate de Groot.

Motivatie en leren

Brein, leefstijl en leren

  • Kan sport en bewegen de mentale gezondheid van jongeren verbeteren?
    In: Jongeren en het zorgen voor hun morgen (pp. 108-118), een uitgave van De Nederlandse Sportraad
    Met medewerking van Mara Kirschner, mei 2022.
    Veertien adviesraden werkten samen aan een inspiratiebundel van inzichten en adviezen om zich uit te spreken over de kracht en knelpunten van jongen in Nederland.
     
  • De invloed van leefstijlfactoren: Over de rol van voeding (pdf)
    In: Brein in de Groei (pp. 64-67). Cahier 1, Stichting Biomedische wetenschappen en Maatschappij.
    Renate de Groot en Inge van der Wurff, 2019.
    Over ontwikkeling van het adolescente brein en gedrag.
     
  • Leer je brein leren [Podcast]
    Wat maakt dat je goed kunt leren? Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van Leren aan de Open Universiteit, legt uit dat er twee belangrijke voorwaarden zijn: biologische en psychologische.

     
  • Leren, een levenslang bouwproces (pdf)
    Oratie Renate de Groot, mei 2017 (terugkijken)
    Leren is niet iets dat alleen maar met onze hersenen te maken heeft, maar komt tot stand door interactie. Genetica, context en condities spelen allemaal een rol. Als we willen dat onze kinderen, maar ook wijzelf, op het gebied van leren alles eruit halen wat erin zit, dan moeten we de optimale omstandigheden creëren. Prof. dr. Renate de Groot vergelijkt het leerproces met het bouwen van een huis. Voor de bouw van het ideale droomhuis is interactie tussen architect en aannemer essentieel.
  • Universiteit van Nederland: Waarom zijn zwangere vrouwen zo verstrooid? [minicollege]
    Je telefoon terugvinden in de koelkast of geen idee hebben waar je nu ook alweer voor naar de supermarkt bent gekomen? Het zijn typische kenmerken van de zwangerschap. Maar waar wordt deze onhandigheid toch door veroorzaakt? Prof. dr. Renate de Groot (Open Universiteit) vond een opvallende daling van omega-3 vetzuren bij zwangere vrouwen. Waarom deze daling tot verstrooidheid leidt bij zwangere vrouwen, hoor je in dit college!

     
  • Het Puberbrein: Brein, leefstijl en leren [MOOC]
    Na de begeleide rondes van deze gratis online cursus, is een zelfstudie-versie van de MOOC Het Puberbrein gemaakt. Iedereen kan die in eigen tempo doornemen.

     

Sensorische prikkelverwerking, Executieve functies en Leren

  • Wat is sensorische prikkelverwerking? [video]
    In deze video wordt uitleg gegeven over sensorische prikkelverwerking en hoe zich dat in de klas kan uiten.
  • Stappenplan sensorische prikkelverwerking (pdf) met poster (pdf)
    In dit stappenplan worden handvatten geboden om verder te kijken dan het gedrag dat de leerling laat zien. Het is ontwikkeld voor leerkrachten die te maken hebben met leerlingen met (mogelijk) een niet-optimale sensorische prikkelverwerking en die hier een passende interventie bij willen inzetten.
     
  • Studiebreek app van Thieme Meulenhoff, Celeste Meijs
    In deze app wordt uitleg gegeven over executieve functies en de uiting van het functioneren van executieve functies in de klas. Ook worden praktijkvoorbeelden beschreven en tips gegeven met betrekking tot het ondersteunen van leerlingen die problemen ondervinden ten gevolge van minder goede executieve functies.
     

Over onderwijs, voor het onderwijs

Recent in de media